معرفی انواع سنگ ها و کاربرد آنها

معرفی انواع سنگ ها و کاربرد آنها
1401/11/25 - 15:56

معرفی انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

اگر قصد خرید سنگ برای ساختمان خود را دارید در این مقاله سنگ یاب به معرفی انواع سنگ ها پرداخته و میتواند کمک شایانی به شما برای انتخاب و خرید سنگ نماید.

کشور ایران سرشار از معادن سنگ های ساختمانی و تزئینی است که از دیر باز استفاده از سنگ در ابنیه و ساختمان ها رایج و معمول بوده است. و امروزه با پیشرفت تکنولوژی اکتشاف و استخراج سنگ از معادن تنوع سنگ ها بسیار راحت و آسان گردیده است. و همین تنوع رنگ ها و طرح ها باعث گردیده طراحان و معماران و سازندگان از متریال سنگ بیش از بیش استفاده نمایند. از ویژگی های بارز سنگ های ساختمانی نسبت به سایر متریال های مشابه مقاومت بالا، دوام زیاد، جلاپذیری بالا، ثبات رنگ، جذب آب پایین، مقاوم در برابر سرما و گرما و سازگاری با محیط زیست و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

به طور کلی سنگ های ساختمانی برای نماسازی بیرونی و داخلی و سنگ فرش داخل و بیرون ساختمان استفاده می شود.که در ادامه این مقاله به بررسی انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد و آنالیز هر کدام آنها پرداخته و در ادامه سنگ های مشابه هر کدام از سنگ ها با توجه به نوع دسته بندی و گرید به شما پیشنهاد می شود. جهت کسب اطلاعات کامل تر میتوانید به سایت سنگ یاب مراجعه نمایید.

  



انواع سنگ ساختمانی


سنگ مرمر 

سنگ مرمر یا اونیکس یک سنگ دگرگونی آهکی شفاف بوده که تا حد خوبی در مقابل شرایط جوی مقاوم است. ولی به خاطر احتمال هوازدگی در شرایط آب و هوایی و امکان کدر شدن آن به خاطر تابش نور، بیشتر در داخل ساختمان استفاده میشود. معمولا برش این سنگ در جهت عمود بر لایه ها و موازی بوده که باعث زیبایی چشم نواز این سنگ شده است. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این سنگ میتوان به قابلیت سایش و صیقل فوق العاده، نوگذر بودن، جذب آب پایین و تنوع رنگ اشاره کرد. همین ویژگی های باعث شده تا سنگ مرمر در دسته سنگ های گران قیمت دسته بندی شود.


سنگ گرانیت

گرانیت یک سنگ آذرین با منشا آتش فشانی است که استحکام و سختی خیلی خوبی دارد. خوب است بدانید این سنگ را به عنوان یکی از بهترین انتخاب های پوشش کف ساختمان های پر تردد از قبیل اداری ، تجاری و آموزشی میشناسند که امکان استفاده از آن در مناطق بیرونی مخصوصا در مناطق سرد به عنوان یک سنگ با میزان انقباض و انبساط کم، دوام بالا و درصد نفوذ آب کم وجود دارد. از طرف دیگر با توجه به دوام و ثبات رنگی که این سنگ دارد، میتوان سنگ گرانیت را به عنوان یک سنگ نمای بسیار مناسب در نظر گرفت. در صورتی که قصد خرید سنگ گرانیت دارید، به سایت سنگ یاب سری بزنید.


سنگ تراورتن

سنگ تراورتن جزء سنگ های رسوبی آهکی که بافتی متخلخل دارد و بیشتر به عنوان سنگ نما بیرونی و پوشش سطح دیوار های داخلی استفاده می شود. از این سنگ برای محوطه سازی و سنگ فرش حیاط و پیاده رو نیز استفاده می شود. ایران از لحاظ میزان منابع سنگ تراورتن و همچنین تنوع رنگی سنگ تراورتن دارای رتبه بالایی است. سنگ تراورتن در رنگ های سفید، کرم، بژ، سیلور، زرد و قرمز یافت میشود. از معروفت ترین سنگ های تراورتن میتوان به سنگ تراورتن آتشکوه، تراورتن حاجی آباد، تراورتن عباس آباد، تراورتن ابیانه، تراورتن قرمز آذرشهر، تراورتن شکلاتی کاشان و سیلور تکاب اشاره نمود.

سنگ تراورتن به دو روش موج دار و بی موج قابلیت فرآوری دارد. سنگ تراورتن یکی از بهترین انتخاب هایی است که میتوان برای استفاده در نمای ساختمان داشت. در خصوص ویژگی های این سنگ میتوان گفت که با در نظر گرفتن تخلخل بالایی که دارد، این سنگ چسبندگی خوبی با ملات دارد و ویژگی بارز دیگر این سنگ رنگ ثابت آن در برابر اشعه نور خورشید می باشد. شما میتوانید لیست تمامی سنگ های تراورتن و تولید کنندگان آن را در سایت سنگ یاب بررسی کنید. 

 

  


سنگ مرمریت

سنگ مرمریت یک سنگ آهکی رسوبی است که دگرگون شده و در دنیا این سنگ به نام سنگ ماربل شناخته میشود. سنگ مرمریت از انواع سنگ هایی است که کشور ایران دارای منابع بسیار زیادی است و تنوع رنگی بالایی دارند. سنگ های مرمریت جذب آب کمی دارند ولی مقاومت آنها در برابر هوازدگی و رنگ پریدگی کم است. سنگ مرمریت خود به سه گونه دسته بندی می شوند: 1- سنگ مرمریت 2- سنگ کریستال 3- سنگ چینی. که سنگ مرمریت دارای نوارهای غیر موازی حاصل تجمع کانی های تیره و روشن است و سنگ کریستال بافتی بلورین و دانه درشت است و سنگ چینی دارای بافتی متوسط می باشد. از سنگ های مرمریت میتوان به بعضی از آنها مثل سنگ دهبید، هرسین، پرشین سیلک، چینی الیگودرز، چینی ازنا ، کریستال لایبید و ... نام برد. سنگ های مرمریت کاربرد داخلی اعم از سنگ فرش داخل و سنگ نمای داخلی ساختمان دارند. سنگ های مرمریت در محیط های بیرونی و سرد آسیب پذیر هستند. جهت مشاهده انواع سنگ مرمریت و لیست تولید کنندگان به سایت سنگ یاب مراجعه نمایید. 

 

 


سند استون

سند استون یا همان ماسه سنگ در اثر تجمع ماسه ها در کف حوضچه های آبریز به وجود آمده و به همین خاطر در دسته سنگ های رسوبی قرار میگیرد. به صورت کلی ماسه سنگ در رنگ های قهوه‌ای، قرمز، زرد، قهوه‌ای مایل به قرمز، خاکستری و سفید پیدا میشود که در کشور ایران تنها معدن ماسه سنگ مربوط به استان مرکزی شهرستان محلات روستای خورهه میباشد که با نام سنگ طرح چوب فرآوری و در بازار عرضه میگردد. این سنگ خاصیت ساب پذیری ندارد و بیشتر به صورت بوشهمر یا چرمی فرآوری میگردد. از ماسه سنگ میتوانید در نمای بیرونی و داخلی و محوطه سازی استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاعات تماس تولید کنندگان سنگ طرح چوب به سایت سنگ یاب مراجعه نمایید.

 

سنگ آنتیک

این سنگ در دسته سنگ های دکوراتیو قرار میگیرد. سنگ آنتیک را با قرار دادن خرده سنگ های تراورتن و مرمریت در کنار یکدیگر ساخته می شود. جالب است بدانید که کاربردهای این نوع سنگ برای استفاده به صورت سنگ تزیینی در محوطه باغ ها و نمای بیرونی و داخلی ساختمان است.


سنگ چینی یا کریستال

سنگ کریستال یا چینی از دیگر گونه های سنگ های آهکی دگرگونی میباشد که بلورهای ریز آن در سنگ قابل مشاهده است. این سنگ به خاطر کوارتزی که دارد خیلی سر سخت بوده و ناخالصی های سنگ چینی باعث به وجود آمدن رگه های خاکستری، زرد، قرمز، صورتی، سبز یا مشکی در آن میشود. سایت سنگ یاب امکان بررسی و مقایسه انواع سنگ چینی و کریستال در رنگ های مختلف را برای شما عزیزان فراهم کرده است. خوب است بدانید که این سنگ جذب اندک و مقاومت سایشی بالایی دارد. به همین دلیل به خوبی قابلیت استفاده در محیط های مرطوب و بهداشتی را دارد.

 

سنگ ازاره

این سنگ به اسم سنگ قرنیز هم شناخته میشود. از سنگ ازاره در ساختمان سازی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیواره ها استفاده میشود. کاربرد این سنگ بیشتر در پایین دیواره های نمای داخلی و بیرونی ساختمان است.

 

سنگ مصنوعی

این سنگ ها به نوعی دکوراتیو و متریال تزینی به شمار میروند که از ترکیب سنگ های طبیعی با مواد افزودنی به وجود می آیند. افزودنی های خاص به کار رفته، وزن کمی را به ترکیب سنگ های طبیعی اضافه میکند و در نتیجه نصب این سنگ ها به آسانی انجام میشود. سنگ های مصنوعی مقاومت حرارتی و فیزیکی بالایی دارند و نفوذ رطوبت در آنها پایین است. از دیگر ویژگی های این سنگ میتوان به وزن کم، فرسایش کم، قابلیت اجرای طرح های مختلف در کنار تنوع رنگ خوب، مقاومت در مقابل عوامل جوی و یخ بستن تا دمای منفی پنجاه درجه و مقاومت در مقابل اشعه خورشید اشاره کرد.

 

 

ویژگی های سنگ ساختمانی خوب


بافت سنگ

سنگ ساختمانی باید بافتی سالم داشته باشد. یعنی دارای رگه های سست، ترک و شیار نبوده و یکدست و یکنواخت و بدون پوسیدگی باشد. کیفیت سنگ های ساختمانی سایت فیدارسنگ به صورت تضمین شده میباشد.

 

پاکیزگی

سطح سنگ ساختمانی که میخرید نباید به مواد رزین و اپوکسی آغشته باشد، یعنی باید کاملا تمیز در دسترس شما قرار بگیرد.

جذب آب

سنگ انتخابی باید جذب آب آن متناسب با کاربری محیط باشد سنگ های ساختمانی که جذب آب زیادی داشته باشند مناسب فضای بیرونی، سنگ فرش و محیط های مرطوب و بهداشتی نیستند.

 

پایداری در مقابل عوامل محیطی

سنگ ساختمانی که استفاده میکنید باید تحمل شرایط شیمیایی و فیزیکی محیطی که در آن به کار میرود را داشته باشد. یعنی باید در مقابل تغییرات دما، باد، یخبندان و فرسایشی که ممکن است در اثر جریان آب، بادو باران های اسیدی به وجود بیاید، مقاومت کند.

 


فرشید کندری 

مدیر عامل سایت سنگ یاب

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید