سنگ سفید مناسب نما

سنگ سفید مناسب نما
1402/10/06 - 15:35

امروزه از سنگ سفید در طراحی نمای ساختمان زیاد استفاده می شود و در بعضی از موارد شاهد این هستیم که متاسفانه از سنگ هایی استفاده شده که مناسب فضای نمای بیرونی و یا شرایط آب و هوایی منطقه نمی باشد. ما در سنگ یاب در کنار شما هستیم تا سنگ سفید مناسب نمای ساختمان را به درستی انتخاب کنید. در این مقاله سعی داریم به شما کمک کنیم که چه سنگ سفیدی مناسب نمای بیرونی شماست.

انتخاب سنگ سفید در نمای ساختمان به عواملی مانند سلیقه، سبک معماری، شرایط آب و هوایی منطقه، نوع کاربری ساختمان و بودجه در نظر گرفته شده بستگی دارد.

نمای ساختمان شناسنامه و هویت هر ساختمانی است و میتواند معرف ساکنین و سازنده آن در طول سالیان متمادی باشد.

حال سوال اینجاست سنگ سفید مناسب نما برای ساختمان ما کدام است؟

با ما در این مقاله همراه باشید تا در مورد سنگ سفید مناسب نمای شما با توجه به سلیقه، سبک معماری، شرایط آب هوایی و بودجه در نظر گرفته شده، شما را راهنمایی کنیم.

سنگ نما بدلیل اینکه در معرض ناملایمات جوی و آلودگی های محیطی است بسیار باید دقت کرد که در برابر سرما، گرما، بارندگی ، باران های اسیدی و غیره مقاوم باشد.

خبر خوب این که در هر گروه سنگی از تراورتن، گرانیت، چینی، ترامیت می توان استفاده کرد اما قبل از هر چیز و صرف نظر از نوع سنگ انتخابی یک سری ویژگی هایی باید سنگ نمای شما داشته باشد.


ویژگی های سنگ مناسب نما:

1)   سنگ نما باید دارای ضخامت مناسب باشد.

2)   سنگ نما باید مقاومت کششی داشته باشد.

3)  سنگ نما باید مقاومت فشاری مناسب داشته باشد.

4)   سنگ نما باید فاقد ترک و پوسیدگی باشد.

5)  سنگ نما باید فاقد پوشش های رزین، اپوکسی در سطح آن باشد.

6)   سنگ نما باید دارای جذب آب پایینی باشد.

7)   سنگ نما باید مقاوم در برابر سرما، گرما، رطوبت، باد و رنگ پریدگی باشد.

با توجه به اینکه ما در این مقاله سعی داریم در مورد سنگ های سفید در نما صحبت کنیم بیشتر تمرکز ما استفاده از سنگ های سفید مناسب در نما با توجه به شرایط آب و هوایی و بودجه مورد نظر شما می باشد.


الف ) اگر ساختمان شما در یک منطقه آب و هوایی مرطوب قرار دارد یا در شهری هستید که آلودگی هوا دارد، و قصد دارید از سنگ سفید در نمای خود استفاده کنید بهتر است که:


شهرهایی که رطوبت زیاد و یا بارندگی های زیادی در طول سال دارند باید از سنگ هایی در نمای بیرونی استفاده کنند که جذب آب کمی دارند که اصولا سنگ هایی که درصد آهک آنها کمتر است، جذب آب کمتری هم دارند. همچنین شهرهایی که آب و هوای آلوده دارند مانند شهرهای تهران، اصفهان، اراک و … بهتر است از سنگ هایی در نمای ساختمان استفاده شود که جذب آب کمتری دارند زیرا در اینگونه شهرها بدلیل ذرات معلق در هوا به سنگ نما چسبیده میشود و در هنگام بارندگی این آلودگی ها باعث کدر شدن سنگ نما می شود.

اصولا سنگ های سفید و یکدست و استخوانی دارای جذب آب کمی هستند و همین مسئله باعث میگردد که سنگ نمای شما دچار پوسیدگی و تخریب نگردد و همچنین براحتی کثیف و کدر نشود. البته اینگونه سنگ ها بدلیل کیفیت و رنگ روشن از قیمت بالاتری نسبت به سنگ های مشابه برخوردار هستند. در ادامه ما به ترتیب کیفیت و مرغوبیت تعدادی از سنگ های سفید مناسب نماهای ساختمان هایی که در معرض رطوبت و آلودگی هوا مقاوم هستند را معرفی مینماییم.

۱- سنگ تراورتن آتشکوه

۲- سنگ تراورتن عباس آباد

۳- سنگ تراورتن دره بخاری

۴- سنگ تراورتن طرق شاهزیدی

۵- سنگ تراورتن ابیانه

۶- سنگ تراورتن طبس

۷- سنگ تراورتن کمشچه

۸- سنگ تراورتن تکاب

۹- سنگ تراورتن ارس

۱۰- سنگ تراورتن رامشه

بجز موارد بالا که همگی سنگ های تراورتن سفید و کرم روشن هستند می‌توان از سنگ گرانیت سفید نطنز، گرانیت سفید زاهدان و سنگ های چینی در نمای ساختمان استفاده نمود.


ب ) اگر ساختمان شما در یک منطقه آب و هوایی خشک قرار دارد یا در شهری هستید که آلودگی هوا وجود ندارد، و قصد دارید از سنگ سفید در نمای خود استفاده کنید بهتر است که:


در شهرهایی که آب و هوای خشک دارند و آلودگی هوای چندانی ندارند به سنگ ها آسیب کمتری خواهد رسید. در اینگونه شهرها می‌توان از سنگ هایی که جذب آب بالایی هم دارند استفاده نمود ، زیرا رطوبت و بارندگی و در نتیجه باران های اسیدی در این شهرها کمتر است و در نتیجه به سنگ ها آسیب کمتری خواهد رسید.

بسیاری اوقات نمای ساختمان شما طوری طراحی شده که باید از سنگ سفید در نمای خود استفاده کنید و کشش استفاده از سنگ های تراورتن سفید گران قیمت وجود ندارد پس برای اجرای نما طبق طرح می‌توان از سنگ های سفیدی که بدلیل جذب آب بالا نمیتوان در شهرهای مرطوب و آلوده استفاده کرد را در این مناطق جغرافیایی استفاده نمود. اصولا سنگ های تراورتن سفید از قیمت بالایی برخوردارند و صرفه اقتصادی ندارند و بهتر است که از سنگ های ترامیت و لایم استون ها در این مواقع استفاده نمود.

سنگ های ترامیت از همان خانواده لایم استون ها هستند و بدلیل بافت و ظاهر مشابه سنگ های تراورتن، ترامیت نامیده می‌شوند.

سنگ های ترامیت و لایم استون دارای جذب آب بالا و لک پذیر هستند. و مناسب نمای داخلی ساختمان و نمای بیرونی ساختمان در مناطق آب و هوایی خشک و تمیز هستند. البته پیشنهاد میکنیم چنانچه قصد استفاده از سنگ های لایم استون و ترامیت در نمای بیرونی خود دارید حتما سطح سنگ را توسط مواد آب گریز( نانو) پوشانده تا سنگ نمای شما آسیب نبیند. در پایان چند نمونه سنگ ترامیت و لایم استون سفید که در نمای مناطق خشک و آب و هوای تمیز می توان استفاده نمود را معرفی می نماییم.

۱- سنگ سمیرم

۲- سنگ مرودشت

۳- ترامیت بوکان

۴- ترامیت میاندوآب (ضیغمی)

۵- ترامیت همدان

این چند نمونه بالا تعدادی از سنگ های سفیدی هستند که بدلیل رنگ روشن و قیمت مناسب گزینه خوبی برای نمای ساختمان شما در مناطق خشک و تمیز هستند.


شما می توانید در سایت سنگ یاب به تمام اطلاعات مورد نیاز از انتخاب، نکات خرید، حمل و نقل و... در مورد هر کدام از سنگ های معرفی شده دسترسی داشته باشید.

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید