بهترین سنگ نما

بهترین سنگ نما
1401/01/29 - 15:59

بهترین سنگ نما

با توسعه شهرنشینی، مشاهده می‌شود که ساخت و ساز در شهرهای مختلف جهان روز به روز در حال افزایش است. در مقایسه با گذشته، نمای ساختمان در ساخت و سازهای امروزی، از یک اهمیت ویژه برخوردار است و سازندگان سعی می‌کنند با اجرای نمایی که جذابیت و شیک بودن، بیشتری دارد؛ خود را در صنعت ساخت و ساز برندسازی کنند.

سازندگان و طراحان تمام تلاش خود را می کنند تا با استفاده از متریال و سبک های مدرن و کلاسیک برای زیباتر جلوه دادن نمای داخلی و خارجی ساختمان بهره ببرند و محیطی مورد علاقه برای زندگی آرام فراهم نمایند. نمای خارجی ساختمان تنها قسمتی از ساختمان است که در معرض عموم قرار دارد و مورد قضاوت و داوری مردم قرار میگیرد. نمای خارجی ساختمان در واقع شناسنامه و در بعضی از مواقع نام ساختمان برگرفته از نمای ساختمان است.

نمای ساختمان نه تنها بنا را در برابر عوامل محیطی مختلف حفظ می نماید بلکه جذابیت و زیبایی منحصر بفردی به آن می بخشد. نماهایی که در سطح شهر هر بیننده ای را خیره مینماید و چهره شهر و محل را دستخوش تغییر نموده حاصل ماه ها تلاش مهندسان و معمارانی بوده است که توانسته اند بنایی را خلق کنند و شما را محصور خود نمایند.

در طراحی نمای ساختمان از متریال های مختلفی استفاده می شود از جمله انواع سنگ، چوب، آجر، پنل ها و … که هر کدام مزایا و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارا هستند. از بین تمام متریال ها، سنگ تنها متریالی است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته و دوام و مقاومت بالای آن همواره مورد توجه بوده است. سنگ نما باید دارای ویژگی هایی داشته باشد مثلا سنگ نما باید عاری از ترک و پوسیدگی باشد. زیرا به مرور زمان سرما و گرما و جذب آب باعث فرسایش سنگ در نما میگردد. یک سنگ نمای خوب باید مقاومت فشاری لازم، جذب آب کم داشته باشد و به دلیل قرار گرفتن سنگ در برابر اشعه یو وی خورشید دچار رنگ پریدگی نگردد.

اکثر سازندگان و معماران در هنگام خرید به توصیه های تولیدکنندگان و فروشندگان سنگ بسنده میکنند و سنگ نمای خود را خرید مینمایند و پس از چند سال شاهد تخریب سنگ و تغییر شکل سنگ خواهند شد. قبل از انتخاب و خرید سنگ نما باید از معایب ، محاسن و کاربرد سنگ ها آشنا شد و پس از کسب آگاهی لازم انتخابی مطمئن داشت. مجموعه سنگ یاب اطلاعاتی کامل، شامل کاربرد و آنالیز تمامی سنگ های ساختمانی را در اختیار خوانندگان قرار داده است و توصیه میگردد قبل از خرید سنگ نما از سایت سنگ یاب بازدید نمایید.

یکی از روش های ساده برای تشخیص سنگ مرغوب و نا مرغوب این است که با یک وسیله فلزی به سنگ ضربه بزنید، چنانچه از سنگ صدای ظرف چینی بدهد، سنگ فاقد ترک و شکستگی است و کیفیت لازم را دارد.

سنگ نمای بیرونی یا نمای اصلی که در معرض تابش نور خورشید، سرما، گرما، رطوبت و آلودگی هوا قرار دارد باید از سنگ هایی انتخاب شود که مقاومت لازم در برابر این ناملایمات و آسیب ها را داشته باشد.


سنگ مناسب نما

اصولا سازندگان و طراحان نما در طراحی نمای سنگی ساختمان از سنگ های تراورتن، سند استون، گرانیت و سنگ چینی استفاده میکنند. که هر کدام از این سنگ ها ویژگی خاصی دارند که در ادامه به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.


سنگ تراورتن

سنگ تراورتن در مقایسه با سایر سنگ های نما قابلیت بیشتری در نمای ساختمان دارد. سنگ تراورتن بدلیل ساختار متخلخل چسبندگی خوبی با ملات دارد و به سختی از نمای ساختمان جدا میگردد و نسبت به سایر سنگ های نما سبک تر است. سنگ تراورتن از تنوع رنگی بالایی برخوردار است و بدلیل نرم برش بودن و قابلیت ابزار و حجاری روی آن این سنگ جزء پر مصرف ترین سنگ نما در ایران و جهان میباشد. از معایب سنگ تراورتن این است که این سنگ بدلیل ساختار متخلخل آن در مناطقی که سرما و یخبندان است گزینه مناسبی نیست. قیمت سنگ تراورتن بسته به نوع رنگ و معدن سنگ دارد و اصولا سنگ های تراورتن سفید مانند تراورتن عباس آباد، تراورتن آتشکوه، تراورتن دره بخاری و تراورتن ابیانه گران تر است.


سنگ گرانیت

سنگ گرانیت یک سنگ آذرین است و مشخصه اصلی آن مقاومت بالای این سنگ است. سنگ گرانیت بدلیل چگالی بالا و جذب آب بسیار پایین چسبندگی خوبی با ملات ندارد و به همین دلیل چنانچه به روش دوغاب (تر) نصب گردد میبایست بوسیله گیره اسکوپ مهار گردد تا از نما جدا نگردد. سنگ گرانیت به صورت سابیده و فلیم شده در نمای مدرن استفاده میشود. از ویژگی های سنگ گرانیت در نما میتوان به مقاومت فشاری بالا و اینکه گرانیت ها آلودگی هوا را جذب نمی نماید. از معایب سنگ گرانیت در نما، وزن بالا و عدم چسبندگی خوب با ملات است. قیمت سنگ گرانیت های سفید و گل پنبه ای نسبت به سنگ های گرانیت مشکی، قرمز و سبز ارزانتر است.


سنگ چینی

سنگ چینی یا همان سنگ کریستال از دیر باز در نمای ساختمان استفاده می گردید و پس از ظهور سنگ گرانیت جای خود را به نماهای گرانیتی داد. امروزه سنگ چینی با فرآوری های جدید مانند بوک مچ و فورمچ در نمای ساختمان های لوکس جای خود را باز کرده است. از ویژگی سنگ چینی میتوان به چسبندگی خوب با ملات، جذب آب پایین و مقاومت فشاری خوب آن اشاره کرد. سنگ های چینی سفید و سیلور نسبت به سایر سنگ های چینی گران تر است.



سنگ سند استون

سند استون یا ماسه سنگ از کانی های مختلفی از جمله سیلیس، اکسید آهن، کربنات کلسیم و دولومیت تشکیل شده اند. سند استون ها از مقاومت، جذب آب بالا و ساب پذیری کمی برخوردارند و به همین دلیل چسبندگی خوبی با ملات ندارند و هنگام نصب باید از گیره اسکوپ استفاده کرد. سند استون ها در ایران تنوع رنگی ندارند و اغلب به رنگ زرد، خاکستری و قهوه ای دیده میشوند. سند استون مناسب نمای مدرن است و اغلب با سنگ سفید، آجر و چوب ترکیب میشوند. قیمت سنگ سند استون نسبت به سنگ تراورتن، گرانیت و چینی مناسب تر است.


سنگ مناسب نما باید بر اساس موقعیت جغرافیایی انتخاب شود. در مناطق سردسیر که احتمال بارش برف و یخبندان در آنها وجود دارد از سنگ هایی استفاده می شود که تخلخل کمتری دارند زیرا یخبندان باعث متلاشی شدن سنگ نما خواهد شد. علاوه بر آن در مناطقی که مدام طوفان های شنی رخ می دهد سنگ نما در معرض سایش قرار گرفته و عمر آن کوتاه می شود. به همین دلیل با توجه به شرایط جغرافیایی باید نسبت به انتخاب و خرید سنگ نما اقدام نمود. بطور کلی سنگ نما باید دارای ویژگی های زیر باشد.


ویژگی های سنگ نما:

  • سنگ نما باید فاقد ترک و پوسیدگی باشد.
  • سنگ نما باید مقومت خمشی و کششی مناب داشته باشد.
  • سنگ نما باید در برابر ناملایمات جوی مقاوم باشد.
  • سنگ نما باید در برابر تابش نور خورشید دچار رنگ پریدگی نشود.
  • سنگ نما باید در برابر باران های اسیدی مقاوم باشد.
  • سنگ نما باید فاقد تخلخل باشد و سنگ های تراورتن باید به خوبی رزین و بتونه شود.
  • سنگ نما باید دارای قطر مناسب جهت اسکوپ کردن باشد.



الزامات و ضوابط اجرای نماهای سنگی

طبق ضابطه شماره ۷۱۴ امور نظام فنی و اجرایی، الزامات و ضوابط اجرای نمای سنگی در ذیل شرح داده شده اند.

مشخصات فنی قابل پذیرش سنگ نما باید مطابق ذیل باشد:

  • سنگ هایی باید برای نماسازی ساختمان استفاده شوند که سالم بوده و فاقد پوسیدگی باشند. همچنین بادوام و عاری از هوازدگی و رگه های سست مارنی، میکایی، الیوین، پیریت، ترکیبات سولفاتی و سولفیدی و سایر موادی که در اثر عوامل جوی و هوازدگی تخریب میشوند باشند.
  •  سنگ نما باید فاقد شیار، ترک، درزهای باز، حفره یا دیگر نقص هایی که احتمال دارد به انسجام ساختاری آن در زمینه استفاده مورد نظر آسیب وارد کند، باشد. همچنین سطوح و خطوط مرئی سنگ نباید لب پریدگی داشته باشد.
  • در مقابل عوامل جوی نظیر باران، تابش خورشید، گازهای موجود در هوا، بخار آب و وزش باد مقاوم باشد.
  • سنگ لوح مورد استفاده برای بخش های بیرونی در محیط با جو اسیدی یا در نواحی صنعتی که در آن آلودگی شدید هوا وجود دارد باید عاری از نوارهای کربن دار باشد. سنگ لوح باید به گونه ای انتخاب شود که دارای ظاهری طبیعی باشد.
  • سطوح نمای سنگ باید یکنواخت بوده و به بهترین وجه کلنگی، تیشه ای، چکشی یا صیقلی شود به نحوی که رگه ها و نقش طبیعی آن به خوبی مشخص باشد.
  • سنگ باید متراکم و دارای ساخت و بافت یکنواخت بوده و از بلورهای ریز تشکیل شده باشد و درجه خلوص آن حتی المقدور زیاد باشد.
  • حداکثر قدرت مکش آب برابر ۸ %وزن سنگ باشد.
  • در برابر یخ زدگی و هوازدگی مقاومت کافی داشته باشد.
  •  آب درون آن نشت نکند به عبارت دیگر در آب از هم پاشیده نشده و با آن ترکیب نشود.
  • دارای سختی بیش از ۳ باشد.
  • در مورد سنگ های نما ضریب انبساط حرارتی کانی های مختلف سنگ و همچنین ملات پشت آن باید نزدیک باشد تا از خرد شدن سنگ و جدا شدن آن از ملات جلوگیری به عمل آید. میزان رنگ پریدگی سنگ های تزئینی نمای خارجی ساختمان در اثر آفتاب و هوازدگی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
  • حداقل ضخامت سنگ های نمای ریشه دار ۱۵۰ میلیمتر و سنگ پلاک نمای چسبانده شده ۲۰ میلیمتر است.
  • حداقل ضخامت مجاز سنگ نمای مهار شده بر اساس بند ۴-۳ -۳ محاسبه میشود.
  • حداقل عرض و ارتفاع سنگ بادبر در نما به ترتیب باید ۲۰۰ و ۱۵۰ میلیمتر و حداکثر بار سنگ ۴۰ میلیمتر باشد.
  • در مورد سنگ بادبر سرتراش و بادکوبه ای باید حداقل ارتفاع هر سنگ ۱۸۰ میلیمتر، حداقل تراش سطوح زیری و بالایی سنگ ۱۵۰ میلیمتر و سطوح جانبی آن ۸۰ میلیمتر و حداکثر بار آن ۱۵ میلیمتر باشد.
  • در مورد سنگ های تمام تراش باید کلیه سطوح سنگ با قلم تراشیده و تیشه داری شود به نحوی که مسطح و بدون اعوجاج بوده و حداکثر بار آن ۲ میلیمتر باشد.
  • ارتفاع سنگ ریشه دار در نما نباید از عرض و ریشه آن بیشتر باشد.
  • جذب آب، میزان حل شدن در آب، تخلخل، پایداری در برابر هوازدگی و مواد شیمیایی باید با استانداردهای مربوطه تطابق داشته باشد.
  • بافت و رنگ مطلوب، در دامنه تغییرات مجاز از طریق کنترل و مقایسه نمونه هایی که معرف کل مصالح تولیدی برای پروژه میباشد باید تایید شود. نمونه های معرف با بررسی تعدادی کافی از نمونه ها، قبل از تولید، که نشانگر گستره کاملی از تغییرات در رنگ و بافت سنگ مشخصی میباشد، انتخاب میشود.


سنگ های ساختمانی نما باید با الزامات فیزیکی زیر مطابقت داشته باشند:

  • مقاومت فشاری حداقل، مقاومت خمشی و مدول گسیختگی باید بر پایه حداقل متوسط مقاومت نمونه های تست شده در چهار شرایط تر یا خشک و موازی یا عمود بر برش باشد.
  • مشخصات فیزیکی مفروض در زیر معرف مشخصات سنگی میباشد که تاریخچه های موفق برای استفاده در ساختمان و مقاصد سازه ها را داشته است. استفاده از سنگ با مقاومت در برابر ساییدگی کمتر از حداقل مقادیر.


حداقل ضخامت سنگ مهار شده باید به شرح زیر باشد:

ضخامت مورد نیاز سنگ برای پروژه های مختلف نمای سنگی از طریق محاسبات سازه ای یا آزمایشات عملکردی به خصوص مقاومت خمشی و بار گسیختگی در مهار تعیین میشود. همچنین ضروری است که هم مقاومت خمشی قطعه در بین نقاط مهاربندی و هم بار گسیختگی در نقاط مهاربندی در نظر گرفته شود. حداقل ضخامت قطعات سنگی میتواند بر اساس نوع سنگ و مشخصات آن، ابعاد قطعه سنگی، بارهای وارد شده، محل قرارگیری و جهت آن روی ساختمان، رویارویی با شرایط جوی و عمر خدمت مورد انتظار، نوع مهار و سیستم مهاربندی و ترتیب قرارگیری، ملاحظات مربوط به حمل و نقل و سهولت کار با آن و مشخصات معماری نظیر نوع پرداخت تغییر کند.


حداقل ضخامت سنگ نما بر اساس بار باد وارده باید مطابق ذیل باشد:

حداقل ضخامت نمای سنگی مهار شده ( نمای خشک) برای تحمل بار باد در جداول ۴-۲ تا ۴-۴ آمده است. در این جداول بار باد با حداکثر نیروی فشاری یا مکش کمتر از ۹۰ m/kg بار باد کم (محیط های بسته نظیر طبقات پایین ساختمان در نواحی شهری یا شهرهای بار باد کم) ، بار بین ۹۰ تا ۱۳۵ m/kg بار باد متوسط (نواحی باز نظیر طبقات بالای ساختمان های بلند و شهرهای با باد متوسط ) و بار بین ۱۳۵ تا ۱۸۰ m/kg بار باد زیاد (نواحی باز ساحلی و شهرهای با باد شدید) در نظر گرفته شده است.


مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید