راهنمای خرید سنگ تراورتن

راهنمای خرید سنگ تراورتن
1401/01/30 - 13:00

خرید سنگ تراورتن

شاید بارها برای شما پیش آمده که برای تهیه سنگ نمای ساختمان خود یا خرید سنگ تراورتن به بازار مراجعه نموده اید و هنگام انتخاب و خرید سنگ نتوانسته اید تفاوت بین سنگ های تراورتن را تشخیص بدهید، سنگ یاب در این مقاله به شما کمک می کند که در انتخاب و خرید سنگ نما و سنگ تراورتن خود باید به چه نکاتی توجه کنید.


خرید انواع سنگ های تراورتن

مهمترین مسئله در خرید سنگ نمای خود صداقت و اطمینان به فروشنده است که متاسفانه بعضی از فروشندگان اطلاعات درستی به مشتریان خود نمی دهند و به جهت بازارگرمی و فروش بیشتر سنگ های مشابه سنگ های برند را با نام سنگ های برند به مشتریان معرفی مینمایند.

برای حل این موضوع کافیست کمی اطلاعات مان را در مورد سنگ های تراورتن بالا ببریم تا خرید مناسب و مطمئنی داشته باشیم، همانطور که میدانید سنگ های تراورتن به دو روش موج دار و بی موج برش و فرآوری میگردد. اگر تراورتن موج دار برش داده شود تشخیص نوع سنگ و معدن سنگ تراورتن کمی راحت تر است زیرا سنگ معادن مختلف دارای موج های متفاوتی است که یکی از راه های تشخیص انواع سنگ تراورتن موج سنگ تراورتن است.


بعنوان مثال موج سنگ تراورتن عباس آباد و موج سنگ تراورتن دره بخاری و حاجی آباد کاملا از هم متمایز است.



اما اگر سنگ تراورتن بصورت بی موج برش داده شود تشخیص نوع و معدن سنگ کمی تخصصی تر و مشکل تر است.



شما اگر قصد خرید سنگ تراورتن برای نمای ساختمان خود دارید اولین چیزی که به آن توجه خواهید کرد رنگ سنگ است که براحتی قابل تشخیص و تمایز است. دومین پارامتر جنس و مرغوبیت سنگ است که باید دقت بیشتری کرد و ما در ادامه به چند نکته اساسی و مهم در مورد تشخیص جنس و مرغوبیت سنگ تراورتن اشاره خواهیم کرد.


تشخیص جنس و مرغوبیت سنگ از ظاهر و روی سنگ اصلا قابل تشخیص نیست. زیرا سطح سنگ در فرآیند فرآوری توسط پرکننده های رزین و اپوکسی پر میشود و توسط ساینده ها سابیده و براق میشوند و میزان تخلخل و تراکم سنگ از روی سطح سنگ مشخص نمیباشد. بنابراین برای تشخیص جنس و مرغوبیت سنگ باید پشت سنگ و قطر سنگ دقت کرد زیرا قطر و پشت سنگ هیچگونه عملیاتی در فرآیند تولید بر روی آن صورت نمیگیرد. و به راحتی میتوان میزان تخلخل و تراکم سنگ را دید. هر چه قدر تخلخل کمتر و تراکم سنگ بیشتر باشد جنس سنگ مرغوب تر است. به عنوان مثال به عکس زیر توجه نمایید.


پارامتر بعدی برای تشخیص مرغوبیت سنگ تراورتن میزان آهک و نمک موجود در سنگ تراورتن است. سنگ هایی که موقعیت جغرافییایی آن ها در مناطق کویری و آب آن منطقه شور باشد بالطبع سنگ های آن منطقه حاوی نمک است و سنگ ها همواره شوره میزنند. نمک موجود در سنگ تراورتن باعث میگردد سنگ شوره بزند. راه تشخیص سنگ های آهکی و نمکی این است که سطح روی صیقلی را لمس نمود و چنانچه زبری احساس شد نشان از شوره سنگ است و یا قطر سنگ های دپو شده آهکی و نمک دار شوره سنگ دیده میشود. به عنوان مثال به عکس زیر توجه نمایید.


ذکر این نکته ضروری است که در فرآیند تولید سنگ، سنگ تراورتن آب فراوانی جذب خواهد کرد و آب در چرخه تولید سنگبری ها اغلب آب چاه است و حاوی املاح و نمک که باعث کمی شوره در سنگ میشود ولیکن این شوره و نمک با یکبار شستشو با آب شیرین برای همیشه از بین خواهد رفت ولی سنگ های نمکی و آهکی هرگز شوره آن از بین نخواهد رفت.



ویژگی های ظاهری سنگ های تراورتن


سنگ تراورتن عباس آباد:

سنگ تراورتن عباس آباد دارای رنگی روشن، موج های ریز و درشت، تخلخل متوسط، تراکم بالا و قابلیت ساب پذیری بسیار بالا است. سنگ تراورتن عباس آباد سورت های زیادی دارد.


سنگ تراورتن دره بخاری:

سنگ تراورتن دره بخاری دارای رنگی روشن و تراکم بالا و قابلیت ساب پذیری بالایی دارد.


سنگ تراورتن آتشکوه:

سنگ تراورتن آتشکوه دارای زمینه روشن، تراکم بالا ، موج های زیبا و قابلیت ساب پذیری زیاد است.


سنگ تراورتن حاجی آباد:

سنگ تراورتن حاجی آباد دارای طیف رنگی کرم روشن تا شکلاتی است که بصورت کاملا کرم و یا عسلی رنگ و گل پنبه ای است. تراکم بالا و ساب پذیری زیاد از ویژگی های سنگ تراورتن حاجی آباد است.


سنگ تراورتن تکاب:

سنگ تراورتن تکاب دارای طیف رنگی کرم روشن تا شکلاتی است که رنگ کرم و عسلی آن شباهت زیاد به سنگ تراورتن حاجی آباد دارد ولی تخلخل این سنگ کمی بیشتر است.


سنگ تراورتن طرق:

سنگ تراورتن طرق دارای رنگ کرم و بژ است. این سنگ تخلخل بالا و تراکم کمی دارد.


سنگ تراورتن کمشچچه:

سنگ تراورتن کمشچچه دارای رنگ زمینه کرم روشن و موج و هاله های قهوه ای نا منظم است. تخلخل این سنگ کم است و از تراکم خوبی برخوردار است. 



کوره یا خشک کن:

سنگ های تراورتن در فرآیند تولید جذب آب بالایی دارند و باعث میشود که رنگ واقعی سنگ پس از آخرین مرحله تولید مشخص نباشد. به همین دلیل سنگ های تراورتن پس از آخرین مرحله تولید یعنی ساب زدن داخل اتاقک خشک کن منتقل میشود و با یک حرارت تقریبا 70 درجه به مدت 3 الی 4 ساعت سنگ را خشک میکنند. سپس سنگ ها از خشک کن خارج و سورت بندی دقیق صورت میگیرد.


بعضی از واحدهای تولیدی میزان حرارت و مدت زمانی که سنگ را داخل اتاقک قرار میدهند بیشتر است و این عمل باعث میگردد رنگدانه های سنگ از بین برود و سنگ روشن تر بشود که این عملیات بر روی سنگ باعث میشود سنگ اصطلاحا پخته شود و کیفیت سنگ از بین خواهد رفت.


راه تشخیص سنگ کوره ای بدین شکل است که اولا سنگ کوره ای را دست که میزنیم صدای بم خواهد داد و همچنین اگر دست به پشت سنگ بکشیم کمی سنگ دست ما را سفید خواهد کرد که یکی از ویژگی های سنگ های آهکی است.

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید