بهترین سنگ های تراورتن ایران

بهترین سنگ های تراورتن ایران
1402/04/25 - 16:34

تراورتن‌ها شامل مجموعه‌ای از سنگ‌های رسوبی و نارسوبی هستند که در طول زمان به شکل لایه‌ لایه در هم ریخته تشکیل شده‌اند. کشور ایران دارای منابعی سرشار از سنگ های تراورتن است که از لحاظ تنوع رنگ و کیفیت در دنیا معروف هستند.

بهترین سنگ های تراورتن ایران


معادن سنگ تراورتن ایران از رشته کوه های شمال غربی ایران تا فلات مرکزی امتداد دارد. برخی از معروف‌ترین سنگ‌های تراورتن ایران عبارتند از:


سنگ تراورتن سفید و کرم روشن: سنگ تراورتن سفید و کرم جز پر کاربردترین سنگ در طراحی و معماری نمای داخلی و بیرونی ساختمان است و کشور ایران دارای ذخایر غنی از این طیف رنگی است. از معروف ترین سنگ های تراورتن سفید و کرم روشن می توان به سنگ تراورتن آتشکوه ، تراورتن دره بخاری ، تراورتن عباس آباد ، تراورتن ابیانه و تراورتن ارس اشاره نمود.



سنگ تراورتن بژ و شکلاتی: سنگ تراورتن بژ و شکلاتی هم دارای ذخایر فراوانی در ایران هست که دارای کیفیت بالایی هستند. بعضی از این رنگ‌های شکلاتی و بژ در معادن سفید و کرم بصورت رگه های رنگی دیده میشود. کاربرد این رنگ تراورتن در نمای داخلی، بیرونی و محوطه سازی است. از بهترین سنگ های تراورتن بژ و شکلاتی می‌توان یه سنگ های تراورتن شکلاتی کاشان، تراورتن حاجی آباد، تراورتن تکاب، تراورتن کمشچه، تراورتن دهشیر و تراورتن رامشه اشاره کرد. 



تراورتن سیلور: سنگ تراورتن سیلور بدلیل رنگ‌تیره مورد استقبال طراحان و معماران قرار گرفته است و در طراحی نما و دکوراسیون داخلی از این سنگ استفاده می نمایند. سنگ تراورتن سیلور با تم دودی و خرمایی از معادن مختلف استخراج و فرآوری میگردد. از بهترین سنگ های تراورتن سیلور می‌توان به سنگ تراورتن سیلور آذرشهر، تراورتن سیلور تکاب، خرمایی تکاب، سیلور تفرش، تراورتن سیلور دلیجان اشاره نمود. 



سنگ تراورتن قرمز: این سنگ به دلیل رنگ بی نظیرش در دنیا بسیار معروف است و تنها تراورتن قرمز دنیاست و رقیبی در دنیا ندارد. خاستگاه این سنگ در شمال غربی کشور در استان آذربایجان غربی شهرستان آذرشهر است و بدلیل رنگ جذاب و خاصش و همچنین مقاومت فشاری بالا، مقاومت بالا در برابر رنگ پریدگی ، مقاومت بالا در برابر سرما و گرما در نما و دکوراسیون داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.



سنگ تراورتن زرد: کشور ایران دارای چندین معدن سنگ تراورتن زرد است که بعضی آن ها به لحاظ رنگ و شرایط فیزیکی و شیمیایی در دنیا بی نظیر هستند. از جمله سنگ های تراورتن زرد ایرانی می‌توان به سنگ تراورتن زرد آذرشهر، تراورتن زرد ماکو، تراورتن زرد محلات، تراورتن زرد آبنوره و تراورتن زرد اصفهان اشاره نمود.  



رقیب سنگ های تراورتن ایران در دنیا

سنگ‌های تراورتن موجود در ایران در سایر نقاط جهان نیز یافت می‌شوند. در واقع، تراورتن‌ها به عنوان یکی از نوعی سنگ‌های رسوبی در سراسر جهان وجود دارند و به صورت لایه‌لایه در حاشیه‌های قاره‌ها و چشمه های آبگرم شکل می‌گیرند. برخی از معروف‌ترین مناطق دیگر جهان که شامل سنگ‌های تراورتن هستند، عبارتند از:


تراورتن های آمریکا: در آمریکای شمالی و جنوبی، تراورتن‌های بسیاری وجود دارند که شامل تراورتن گرند کانیون، تراورتن بریسون، تراورتن آیوا، تراورتن تگونیکا و تراورتن آریزونا می‌باشد.



تراورتن های اروپا: در انواع مختلف، تراورتن‌های بسیاری در سراسر اروپا وجود دارند که شامل تراورتن‌های کرتاسه، تراورتن دولومیتی، تراورتن آلپی و تراورتن اسپانیا می‌باشد.



تراورتن های آفریقا: تراورتن‌های بسیاری در قاره آفریقا وجود دارند که شامل تراورتن دره چاد و تراورتن نامیبیا می‌باشد.



تراورتن های آسیا: در قاره آسیا نیز تراورتن‌های بسیاری وجود دارند که شامل تراورتن های چین، تراورتن هندوکوش و تراورتن های ترکیه می‌باشد.



آیا تراورتن‌های ایران در مقایسه با تراورتن‌های دیگر جهان کیفیت بهتری دارند؟

تراورتن‌ها در سراسر جهان وجود دارند و این سنگ‌های رسوبی در بسیاری از مناطق جهان شکل گرفته‌اند. برای مقایسه کیفیت تراورتن‌های ایران با تراورتن‌های دیگر جهان، باید به مواردی مانند ساختار، کیفیت، رنگ و سایر ویژگی‌های آن‌ها توجه کرد. در این زمینه، باید گفت که تراورتن‌های ایران با تراورتن‌های دیگر جهان در مقایسه کیفیتی مشابه هستند و هر کدام نوعی ویژگی و خصوصیت خود را دارند.


به عنوان مثال، تراورتن‌های ایران، مانند تراورتن‌های دیگر، شامل سنگ‌های رسوبی مختلفی هستند که با توجه به شرایط زمین‌شناسی محل تشکیل، ویژگی‌های متفاوتی دارند. همچنین، تراورتن‌های ایران مانند تراورتن‌های دیگر، قابل استفاده در صنعت ساختمان هستند و به عنوان سنگ ساختمانی، تزئینی، فرآوری و مورد استفاده قرار می‌گیرند.


بنابراین، نمی‌توان گفت که تراورتن‌های ایران به طور کلی کیفیت بهتری نسبت به تراورتن‌های دیگر جهان دارند


هر کدام از تراورتن‌ها نوعی خصوصیت و ویژگی خاص خود را دارند و بسته به کاربری های مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته کشور ایران از لحاظ تنوع دارای رتبه نخست دنیاست و در بعضی از موارد مانند تراورتن قرمز بی رقیب است. 


تراورتن‌های ایران در بازار جهانی رقابتی هستند

بله، با توجه به کیفیت و ویژگی‌های منحصر به فردی که تراورتن‌های ایران دارند، آن‌ها در بازار جهانی رقابتی هستند. تراورتن‌های ایران شامل رنگ‌های متنوع و طرح‌های منحصر به فردی هستند که در قسمت های مختلف ساختمان از جمله نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی، فرآوری و مورد استفاده قرار می‌گیرد.


همچنین، تراورتن‌های ایران به دلیل قابلیت‌های فرآوری و برش، برای صادرات به بازارهای جهانی مناسب هستند. در واقع، صادرات تراورتن از ایران به کشورهای مختلفی مانند چین، هند، ترکیه، عراق، روسیه و غیره، انجام می‌شود.


بنابراین، می‌توان گفت که تراورتن‌های ایران در بازار جهانی رقابتی هستند و به دلیل ویژگی‌های ساختاری، طراحی و کیفیتی که دارند، مورد استقبال بازرگانان و تجار سنگ در جهان قرار گرفته است.


نویسنده: ارشیا کندری

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید