سنگ لاشتر یا پیتراگری

سنگ لاشتر یا پیتراگری
1401/01/30 - 13:13

سنگ مرمریت لاشتر


این روزها از سنگ مرمریت لاشتر بیشتر میشنویم !!!


سنگ مرمریت لاشتر یکی از سنگ های قدیمی ایران است که در اکثر بناهای قدیمی و باستانی ایران استفاده شده است. در قدیم از این سنگ برای ساخت مصنوعات سنگی و لوازم منزل و ساختمان سازی، پل سازی سنگفرش اماکن استفاده های گوناگونی شده است. مقاومت این سنگ در برابر سرما و گرما و ناملایمات جوی مهر تاییدی بر اصالت و مقاومت این سنگ در طول صدها سال زده است. قبل از ظهور کارخانجات سنگبری این سنگ توسط هنرمندان حجار ایرانی بصورت سنگ های بلوک و یا حجاری شده فرآوری میشد و در بنای ساختمان ها بکار میرفت.  


با ظهور کارخانجات سنگبری این سنگ بصورت لوح برش داده میشد و بصورت سابیده و یا تیشه ای در نما و سنگفرش ساختمان ها و اماکن مختلف بکار میرفت.



در ادامه با اکتشاف و بهره برداری از مرمریت های متنوع در بازار و تغییر سلیقه مشتریان و سازندگان مصرف سنگ لاشتر بسیار اندک شد و از این سنگ بیشتر بصورت تیشه ای جهت ازاره، سنگفرش محوطه، جدول سنگی و یا ساخت مصنوعات سنگی استفاده میگردید. 


سنگ لاشتر یا پیتراگری

در حالیکه سنگ لاشتر در بازار داخلی ایران مشتریان زیادی نداشت و معادن سنگ لاشتر رو به تعطیلی بودند، در کشور ایتالیا سنگی شبیه سنگ لاشتر به نام سنگ پیتراگری بخش عمده ای از صادرات سنگ ایتالیا را به خود اختصاص داده بود. و این سنگ مورد استقبال مهندسان و آرشیتکت های دنیا قرار داشت و در طراحی های خود از سنگ پیتراگری استفاده های گوناگون میکردند. 


بعنوان مثال سنگ لاشتر مورد استقبال استیو جابز موسس شرکت اپل قرار گرفت و در طراحی داخلی تمامی نمایندگی های آن شرکت در دنیا از سنگ لاشتر استفاده شد. خوشبختانه در سال های اخیر بازرگانان ایرانی با رایزنی و معرفی سنگ لاشتر در بازارهای جهانی توانسته اند جان تازه ای به آن سنگ بدمند و رونق ویژه ای به آن ببخشند و یکی از دلایلی که سنگ لاشتر به نام سنگ پتروگری یا پیتراگری نامیده میشود شباهت زیاد این سنگ با سنگ پتروگری ایتالیا میباشد.


ظهور مجدد سنگ لاشتر 

پس از استقبال این سنگ در بازارهای جهانی و استفاده این سنگ در پروژه های خاص و لاکچری در دنیا، مهندسین و آرشیتکت های ایرانی نیز از این سنگ در طراحی های خود در ساختمان های شیک و مجلل استفاده نمودند و به همین خاطر؛

 اینروزها از سنگ لاشتر بیشتر میشنویم.


سنگ لاشتر اغلب بصورت اسلب سابیده و هوند ، پترن، تامبل و بوش همر فرآوری و عرضه میگردد. کاربرد سنگ لاشتر در قسمت های مختلف داخلی و بیرونی ساختمان اعم از کف و دیوارها میباشد. 


صادرات سنگ مرمریت لاشتر

سنگ مرمریت لاشتر با نام سنگ مرمریت پیتراگری یا سنگ آرمانی بلک یکی از سنگ های پرطرفدار در دنیاست و با فرآوری های گوناگون و بصورت خام صادر میگردد.

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید