پیش بینی بازار سنگ

پیش بینی بازار سنگ
1401/08/09 - 14:35

پیش بینی بازار سنگ؛ آیا بازار سنگ خوب میشود؟

میزان تولید و عرضه سنگ مهم ترین عامل افت یا افزایش قیمت سنگ است. کاهش شدید تقاضا برای سنگ همزمان با افزایش تولید سنگ موجب رکود بازار سنگ شده است. در حالیکه باید میزان تولید در این شرایط کاهش یابد.


بازار سنگ این روزها در یک رکود تورمی بسر میبرد تا جاییکه در نیمه نخست امسال معاملات سنگ با افت شدیدی مواجه شد، که بخشی از آن به علت عدم رونق در ساخت و و ساز طی ماه های گذشته بوده است.

آمارها از کاهش قابل توجه صدور پروانه های ساختمانی خبر میدهد. سازندگان میگویند ساخت مسکن با تورم قیمت زمین و صعودی شدن قیمت مصالح ساختمانی دیگر برایشان صرفه اقتصادی ندارد.

در این میان سازندگان بدنبال متریال های جایگزین ارزان قیمت هستند تا بتوانند در قیمت تمام شده خود صرفه جویی نمایند بنابراین صنعت کاشی و سرامیک و آجر از این فرصت بوجود آمده توانسته است سهم قابل توجه ای از بازار سنگ را به خود اختصاص دهد.


رکود تورمی و کاهش احتمالی قیمت سنگ

بازار سنگ یک بازار اقتصادی است و از شاخصه های اقتصادی تبعیت می کند برای همین در خصوص شرایطی که امروز بر بازار سنگ حاکم است امر بدیهی این است که شاهد رکود تورمی هستیم و از نظر من اینکه بخواهیم پیش بینی کنیم این رکود تورمی منتج به کاهش قیمت سنگ خواهد شد بسیار بعید است.

اتفاقی که امروز گریبان بازار سنگ ساختمانی ایران را گرفته است اساسا بی ثباتی در کنترل قیمت سنگ خام و مواد مصرفی کارخانجات سنگبری است. افزایش قیمت سنگ که باعث از دست رفتن بخش بزرگی از سهم بازار شد ناشی از افزایش قیمت نهاده های تولید بود.اما متاسفانه شاهد هستیم که واحد های فرآوری سنگ بدون در نظر گرفتن تحلیل بازار صرفا مشغول تولید تحت هر شرایط با هر گونه افزایش قیمت هستند و در انتظار بازار خوب احتمالی هستند.


مضاف بر اینها وقتی که میگوییم بازار سنگ کاملا اقتصادی است، باید بدانیم این بازار متاثر از میزان عرضه و تقاضاست. وقتی که ما با کاهش شدید ساخت و ساز مواجه می شویم و از طرف حجم صادرات سنگ نسبت به دو سال گذشته نصف شده است و میزان صادرات سنگ ایران عدد و رقمی بسیار ناچیز و اندک می باشد. پس در آینده نزدیک نباید انتظار افزایش تقاضای سنگ را داشته باشیم.


میزان سنگ مورد نیاز داخل کشور

ما در ایران حدود 5000 واحد سنگبری فعال داریم که به طور میانگین اگر ماهیانه 8000 متر مربع سنگ فرآوری نمایند چیزی حدود 40 میلیون متر مربع سنگ فرآوری شده خواهد شد. از این میزان سنگ فرآوری شده در این بازار کنونی و وضعیت ساخت و ساز کشور 20 میلیون متر مربع در حالت خوش بینانه در بازار داخلی مصرف خواهد شد و حدود 20 میلیون متر مربع مازاد برنیاز داخلی تولید داریم. البته میزان صادرات سنگ بریده شده در حال حاضر کمتر از 2 میلیون متر مربع در ماه میباشد که رقم بسیار ناچیزی است.


بنابراین نتیجه میگیریم که 50 درصد مازاد بر نیاز داخلی در کشور سنگ فرآوری میگردد. 

سیاست های غلط در بخش دولتی و عدم نظارت بر قیمت سنگ خام و موانع سر راه صادرکنندگان سنگ، بازار سنگ را به این حال و روز انداخته است. این در حالی است متریال های جایگزین هر روز عرصه را برای سنگ های طبیعی تنگ تر مینماید.

اگر این مشکلات و کمبودها با توجه به وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور ادامه داشته باشد، سهم بازار سنگ از بازارهای داخلی و خارجی روز به روز کاهش خواهد یافت.

 

نویسنده:فرشید کندری

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید