مقایسه سنگ های ایرانی و خارجی

مقایسه سنگ های ایرانی و خارجی
1402/03/24 - 11:46

مقایسه تخصصی سنگ بیانکو کارارا و سنگ الیگودرز و نیریز 

مقایسه سنگ های ایرانی با سنگهای مشابه خارجی برای شناخت بهتر و کامل تر مزیت های صادراتی سنگهای ایران از اهداف سنگ یاب است و امیدواریم که با مقایسه از لحاظ فنی و قیمت در بازار جهانی بتوانیم قدمی مفید در جهت صادرات بهتر و قوی تر سنگ ایران برداریم . در این قسمت به مقایسه سنگ بیانکو کارارای ایتالیا با سنگهای مشابه ایرانی مانند چینی الیگودرز و نیریز میپردازیم. 


از معادن کارارا در ایتالیا ، سنگهای متنوع و ترند جهانی با سابقه بسیار طولانی برای مصارف مختلفی همچون مجسمه سازی استخراج میشود .به طور عمده این سنگ ها را در دو دسته ماربل ها و برش ها (breccia) میتوان دسته بندی کرد.یکی از معروفترین ماربل های این منطقه که به واسطه طرح خاص و ویژگی های کاربردی در بازار جایگاه خوبی پیدا کرده ، سنگ سفید کارارا یا همون بیانکو کارارا هست. 


در سورت بندی سنگهای بیانکو ، مشابه سورت بندی متداول برای سنگهای سفید ، هرچه زمینه سنگ روشن تر باشد و رگه ها و خال های کمتری داشته باشیم ، سورت مرغوب تر و با ارزشتری داریم . این سنگ در سه سورت معروف C و C/D و D به بازار عرضه میشود . 


سورت C ،با زمینه سفید و رگه های بسیار کم ، تقریبا پرطرفدارترین سورت بیانکو کارارا هست که میتوان با سنگ های چینی نیریز و بعضی از سورت های الیگودرز با زمینه سفید مشابهت داد . سنگ بیانکو سورت C در پروژه های عظیمی همچون مرکز تجارت جهانی استکهلم ، رویال ترمینال مسقط و مرکز تلوزیون ریاض کارشده است.



سورت ضعیف تر بیانکو ، سورت C/D هست که هم زمینه سنگ تیره تر شده و هم تراکم رگه های بیشتری در سنگ موجود هست . سورت D هم در کل تیره تر از دو سورت قبلی دسته بندی می شود و البته رگه و خال های مشکی بیشتری دارد . سنگ سورت C/D را در پروژه هایی مثل فرودگاه پادشاه عبدل عزیز جده و موزه هنرهای آسیایی فرانسه میتوان مشاهده کرد.



لازم به ذکر است که سورت کمیاب و البته پاک تری از بیانکو کارارا با عنوان (pure (P هم استخراج می شود که تقریبا رگه و خال تیره در بافت خود ندارد و با قیمت بسیار بالاتری هم به فروش می رود .



تولید کنندگان بیانکو ایتالیا در سورت بندی سنگهای کارارا از فرمول و قواعد دقیقی پیروی نمیکنند ، پس در مقایسه سورت های مجموعه های مختلف به سورتبندی های متفاوتی برمی خوریم که ممکن است با هم مطابقت نداشته باشند .



سنگ های بیانکو کارارا از لحاظ چگالی و درصد جذب آب تقریبا با سنگهای الیگودرز و نیریز مشابه است . سنگهای الیگودرز و نیریز هم سایر استانداردها و شاخصه های یک سنگ خوب برای ورود به بازار صادرات رو دارند فقط لازم است تا با استراتژی صحیح و ارائه قوی به بازارهای جهانی صادر شوند .



سنگهای سورت C بیانکو کارارا با ضخامت 2Cm با قیمتی بین 80 تا 170 دلار به ازای هرمترمربع در سایت های متعددی قیمت گذاری شده اند .البته این اختلاف قیمت به عوامل متعددی مثل مسافت طی شده محصول ، کیفیت فرآوری ، عمده یا خرده فروشی ، پاکی و کیفیت ساختاری سنگ و ... بستگی دارد. سورت C/D هم در رنج قیمت 60 تا 130 دلار به ازای هرمترمربع در سایت های مختلف موجود هست . اسلب سنگهای سفید کارارا بیشتر برای کانترتاپ و تایل بیانکو برای کف و دیواره سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته اند . زیبایی طرح این سنگ حتی رقبای سنگ های طبیعی را نیز تحت تاثیر قرار داده و تولیداتی با طرح های بیانکو کارارا در بسیاری از کاتالوگ های تولیدکنندگان سنگهای مصنوعی و سرامیک قابل مشاهده است . با توجه به شباهت ظاهری و ساختاری سنگ بیانکو با سورت های سفید روشن نیریز و بعضی از سورت های سفید معادن الیگودرز، به نظر میرسد که بتوان با این سنگها در بازار جهانی حضور پیدا کرد. اسلب سنگ های نیریز و الیگودرز مشابه بیانکو کارارا با کیفیت صادراتی و سورت تمیز چیزی حدود 45 دلار در بازار داخلی ایران موجود هست ، از طرفی به ازای صادرات با اینکوترمز FOB حداکثر 6 دلار به ازای هرمتر مربع با بسته بندی برای سنگ ما اعمال می شود که با توجه به میانگین قیمت حمل کانتینر 20ft و سایر هزینه های بازرگانی چیزی حدود 8 دلار به ازای هر مترمربع برای حمل تا بندر مورد نظر باید درنظر بگیریم که البته این مقدار با توجه به مقصدمون میتواند بسیار متفاوت باشد . در کل برای تحویل در بندر کشور هدف چیزی حدود 14 دلار به ازای هرمترمربع داریم که باید پرداخت کنیم وسنگ ما به طور میانگین با قیمتی حدود 60 دلار به بازار مصرف ما در اروپا میرسد . با توجه به قیمت های جهانی سنگ بیانکو کارارا ، چنانچه سنگ های مشابه همچون سنگ الیگودرز و نیریز با کیفیت عالی فرآوری گردد میتوانیم با سود مناسب در بازار اروپا و آمریکا فروخته شود . ما در سنگ یاب امیدواریم که بتوانیم با آموزش نیروهای بازاریابی صادراتی در دوره +SMB ، سهم ایران را در بازارهای جهانی را بدست آوریم .

تحقیق و تدوین : حسین کندری

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید