دغدغه های این روزهای صنعت سنگ

دغدغه های این روزهای صنعت سنگ
1401/11/09 - 15:17

بازار صنعت سنگ، سفت و سخت کساد

گفت و گو روزنامه نسل فردا با رئیس اتحادیه سنگبری های اصفهان درباره دغدغه های این روزهای صنعت سنگ


اصفهان به عنوان پایتخت سنگ کشور شناخته شده است و اگر چه حدود 50 درصد از تولید سنگ کشور در اصفهان انجام می شود و اما طی سال های اخیر تعداد بی شماری از کارخانه های سنگ به علت رکود بازار و عدم توانایی پرداخت هزینه هایشان اقدام به تعطیلی کرده اند و این تعطیلی های پی در پی می تواند آسیب جدی بر پیکره ی این صنعت وارد کند بطوریکه طی چند روز گذشته نیز تعداد قابل توجهی از سنگبری های اصفهان دست به تعطیلی زده اما با دادن وعده مسئولین و به امید سامان یافتن اوضاع تعدادی کار خود را از سر گرفتند در حالیکه هنوز تا تحقق وعده های داده شده فاصله زیادی وجود دارد در واقع افزایش قیمت ارز، تحریم، رکود و کاهش در ساخت و ساز داخلی ازجمله مشکلات این صنعت است و تولید کنندگان هم از انجام برخی واردات و صادرات بسیار ناراضی هستند.


تعطیلی پشت تعطیلی

محمد بابایی رئیس اتحادیه سنگبری های اصفهان است، وی با اشاره به این که بیش از 2000 واحد سنگبری در استان اصفهان فعالیت دارند که 800 سنگبری از این تعداد در منطقه محمود آباد هستند، اظهار داشت: واحدهای سنگبری از جمله صنوفی هستند که این روزها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکنند.

مشکلاتی که بسیاری را تا مرز تعطیلی کشانده است، البته مشکلات اقتصادی ما از سال 95 شدت یافت و طی سال های اخیر به تعداد تعطیلی واحدهای تولیدی افزود و در نتیجه کاهش تولید و تعدیل نیرو را به دنبال داشت و شاهد تعطیلی پشت تعطیلی بودیم.


مالیات بر ارزش افزوده و تعطیلی بسیاری از سنگبری ها

وی مشکلات ناشی از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد را یکی از بزرگترین دغدغه های در بخش سنگ عنوان کرد و خاطر نشان کرد مالیات بر ارزش افزوده در دراز مدت بسیاری از کارگاه های سنگبری را به تعطیلی میکشاند. در واقع طی سال های اخیر واحدهای سنگبری به دلیل مشکلات ناشی از رکود، موفق به مشتری یابی نشده اند و سرمایه این واحدها به دلیل نبود مشتری که آن هم ناشی از رکود در بخش تولید است، پایان یافته و تمام تولید کنندگان سنگ اکنون دچار کسری سرمایه هستند. بابایی متذکر شد، در واقع مشکلات اقتصادی واحدهای سنگبری به قیمت دلار گره خورده و دست صنعت سنگ از ارز دولتی خالی مانده و افزایش روز افزون نرخ ارز نیز تاثیر منفی بر رشد این صنعت گذاشته است.


افزایش حق بیمه و جریمه های سنگین کار را سخت کرده است

بابایی افزود: از طرفی قوانین دست و پا گیر تامین اجتماعی و افزایش حق بیمه و جریمه های سنگین نیز کار را سخت تر کرده چرا که در این اوضاعی که اقبال سنگ اصلا بلند نیست چنین مسائلی باعث می شود تا مشکلات دو چندان باشد. وی افزایش 7 برابری قیمت گاز مصرفی سنگبری ها را نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات بر شمرد و متذکر شد، فناوری های نوینی که در بحث سنگ از جمله رزین و خشک سازی سنگ بوجود آمده باعث افزایش مصرف گاز شده و گران شده قیمت گاز هم اثر منفی بر تولید و فروش می گذارد. و در مجموع همه این دلائل در کنار یکدیگر به افزایش قیمت تمام شده سنگ منجر می شود و با توجه به کسادی بازار، اقبالی به خرید سنگ نیست و از طرفی سرامیک و بعضی اقلام رقیب سنگ شده اند و همیشه با تخفیف بیشتری به مشتری عرضه شده و موجب می شود مشتری کم شود.


با هند و چین دو رقیب خارجی دست در گریبانیم

رئیس اتحادیه سنگبری های اصفهان افزود: در بحث صادرات نیز با مشکلاتی مواجه هستیم چرا که دو رقیب ما در صادرات سنگ یعنی هند و چین، تمامی لوازم مصرفی را خودشان تامین کرده و از همین رو با هند و چین دست در گریبانیم و نمیتوانیم با آنها رقابت داشته باشیم چرا که آنها در بازار جهانی سنگ را ارزان تر فروخته و مشتری های بیشتری جذب میکنند. بابایی یادآور شد، بعد از چند روز تعطیلی کامل واحدهای سنگبری و مکاتبات پی در پی با مسئولین استان و کشور قول هایی مبنی بر کاهش مشکلات و رفع موانع داده شده که البته هنوز عملی نگردیده اما با توجه به این وعده ها فعالیت تعدادی از واحدها در حال انجام است به امید اینکه مسئولین بتوانند گره ای از مشکلات ما را باز کنند در غیر اینصورت ادامه فعالیت پایتخت سنگ کشور با مشکل اساسی روبرو خواهد شد. 

خبرهای دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید