بهترین روش برای صادرات سنگ چیست؟

بهترین روش برای صادرات سنگ چیست؟
1401/10/10 - 16:20

بهترین روش برای صادرات سنگ چیست؟

صادرات سنگ ساختمانی آرزوی بزرگ بسیاری از سنگبری داران و معدن داران ایرانی است. تولیدکنندگان سنگ و معدن داران به طور پیوسته در جستجوی روش های صادرات سنگ و کسب درآمد ارزی برای خود هستند.

سنگ یاب به عنوان یکی از مهمترین متولیان حوزه آموزش، مشاوره و توانمندسازی صادرات سنگ در کشور، روزانه پذیرای چندین پیام و تماس از سوی تولیدکنندگان علاقه مند به حوزه صادرات سنگ است. با مشاهده دغدغه های متعدد تولیدکنندگان و معدن داران در زمینه صادرات سنگ فرآوری شده و خام، بر آن شدیم تا با نگارش مقاله ای بهترین روش برای صادرات سنگ را از میان روشهای ممکن به شما معرفی کنیم.

 

بهترین روش برای صادرات سنگ چیست؟

نکته مهم و اساسی در مقدمه پرداختن به این موضوع، توجه به عدم آشنایی اغلب متقاضیان به روند و مراحل کلی صادرات سنگ است. پیش از این بارها و در مقالات متعدد جزئیات مراحل صادرات سنگ را با ذکر جزئیات کامل بررسی کردیم. لذا لازم است در نظر داشته باشید شروع فرآیند صادرات و ورود به این حوزه پیچیده، مستلزم تلاش، مطالعه و سختکوشی بسیار زیاد است. لذا افرادی که بر این باورند که بدون مطالعه و سختکوشی می توانند وارد حوزه صادرات سنگ شده و سودهای کلان کسب کنند، می توانند همینجا به خواندن این مقاله پایان دهند! ورود به عرصه صادرات سنگ، کاری بس دشوار است.

نکته دیگر اساسی نوع نگرش تولیدکنندگان سنگ و معدن داران به روش صادرات است. پیشنهاد اغلب سنگبری ها و معدن داران این است که صادرکننده اقدام به صادرات سنگ های آنها نموده و سپس سود صادراتی را با تولیدکننده تقسیم نماید. این پیشنهاد، که در عالم حقیقت هرگز اجرایی نمی شود، یک پیشنهاد خام و نسنجیده است.


بهترین روش برای صادرات سنگ چیست؟

اما بهترین روش برای صادرات سنگ چیست؟ از بحث اصلی مقاله فاصله نگیریم. روشهای اصلی صادرات سنگ را با هم بررسی کنیم:

۱- صادرات با واسطه:

در این روش، که شاید به عقیده برخی تولیدکنندگان و معدن داران سنگ های ساختمانی روش مناسب است، اشخاص و یا شرکتهای صادراتی به عنوان واسطه صادرات سنگ را به عهده می گیرند. این روش، روشی مناسب و معمول در دنیاست، اما نه در ایران!

در کشور ما به دلیل شرایط خاص اقتصادی و نوع تعامل بخش های مختلف تولید و صنعت و بازرگانی، هرگز شرکت های مدیریت صادرات واقعی با کارکرد مورد انتظار ایجاد نشده اند. عمده شرکت هایی که با عنوان مدیریت صادرات در کشور فعالیت میکنند، صرفاً شرکتهای واسطه ای و با فعالیت دلالی هستند. در ۹۹% مواقع شروع فعالیت با این شرکتها نتیجه ای جز ضرر و زیان و یا سود اندک برای تولیدکننده و معدن دار ندارد. برخی از مهمترین دلایل عدم به نتیجه رسیدن فعالیت با این قبیل شرکتها عبارتست از:

  1. 1. شرکتهای مدیریت صادرات در چهارچوب اقتصادی کشور ناشناخته هستند و فعالیتشان از طریق نظارت دقیق دولتی کنترل نمی شود. لذا قرارداد منعقده فی مابین تولیدکننده و این قبیل شرکتها، جنبه صنفی ندارد. به عبارت دیگر چنانچه این قبیل شرکتها حقوق و سهم سود و یا حتی سنگ شما را تصاحب کنند، شما صرفاً قادر به شکایت حقوقی به مجامع قضایی و طی کردن مسیری طولانی و پرهزینه برای به دست آوردن حقوق ضایع شده خود هستید.
  2. 2. برای صادرات سنگ بایستی این صادرات از طریق یک شخص حقیقی یا حقوقی دارنده کارت بازرگانی صورت بپذیرد. شرکت هایی که با عنوان مدیریت صادرات در ایران فعالیت می کنند، صادرات سنگ شما را از طریق کارت بازرگانی خود انجام می دهند. تا اینجای کار همه چیز به نفع شماست و شما از شر تهیه کارت بازرگانی راحت شده اید! اما باید توجه داشته باشید با توجه به قوانین گمرکی کشور، دارنده کارت بازرگانی به عنوان صاحب سنگ صادراتی شناخته می شود. به عبارتی در این حالت شما به طور تمام و کمال سنگ خود را به دارنده کارت بازرگانی واگذار کردید. چنانچه این شرکت حق و حقوق شما را پرداخت نکند، شما تقریباً قادر به اجرای هیچ عملی نیستید، زیرا شما عملاً صاحب سنگ محسوب نمی شوید!
  3. 3. با توجه به مشکلات تحریمی، عمده انتقال ارزهای صادراتی به ایران از روشهای غیر مستقیم و با استفاده از خدمات صرافی ها صورت می پذیرد. در نتیجه شرکتی که با عنوان مدیریت صادرات فعالیت میکند، میتواند با سادگی مدعی بلوکه شدن ارز صادراتی شده و عملا دست شما را در پوست گردو بگذارد! و باز هم شما می مانید و راهروهای بی انتهای مجامع حقوقی

در مقابل برخی تولیدکنندگان برای رفع این مشکل به دنبال فروش سنگ خود با قیمت صادراتی به تجار ایرانی هستند. این مورد عملاً اتفاق نمی افتد و نیاز به پرداختن بیشتر ندارد. واضح است تجار و شرکتهای صادرکننده محصول را به کف قیمت بازار داخلی تهیه می کنند و هیچ گاه تولید کننده را در سود صادراتی خود شریک نمی کنند.


پس چاره کار چیست؟ تولیدکنندگان و معدن داران علاقه مند به حوزه صادرات سنگ چه کنند؟ پاسخ کوتاه این سوال این است: باید خودتان صادرکننده شوید. حال به روش دوم صادرات می رسیم.


۲- صادرات مستقیم:

تنها روش عملی و حقیقی صادرات این روش است. تمام تولیدکنندگانی که در این حوزه موفق شده اند، خود وارد مسیر صادرات شده اند و درآمد حاصل از صادرات را عاید خود نموده اند. اگر شما به عنوان یک سنگبرعلاقه مند به حوزه صادرات سنگ فرآوری شده و خام هستید، نصیحت ما را بپذیرید و خود برای ورود به این حوزه تلاش کنید. اما سوال بزرگی که در هنگام تصمیم برای ورود به این حوزه پیش می آید: چگونه یک تولیدکننده بدون هیچ دانش بازرگانی می تواند به حوزه صادرات سنگ ورود کند؟ پاسخ روشن است: از طریق آموزش و بهره گیری از مشاوره متخصصان حوزه صادرات سنگ


SMB+، کلید طلایی ورود شما به حوزه صادرات سنگ های ساختمانی

SMB پلاس چیست؟ کلمه SMB+ مخفف عبارت مدیریت فروش سنگ ساختمانی با محوریت صادرات است. دوره SMB+با صرف تلاش طولانی مدت توسط زبده ترین اساتید و مشاوران حوزه صادرات سنگ در ایران تهیه شده است. این دوره جامع آموزش، مشاوره، راهنمای شما در تمامی مراحل صادرات سنگتان است. کارشناسان سنگ یاب در این بسته مشاوره، قدم به قدم با شما تا انجام اولین مرحله صادرات موفقتان همراهند.


در ادامه به بررسی روند آموزش، مشاوره اجرایی دوره SMB+ می پردازیم:

  1. 1. در مرحله اول پس از ثبت نام دوره آموزشی، مشاور اختصاصی برای شما تعیین می شود. مشاور در تماس با شما اطلاعات سنگ شما و کشورهایی که تمایل به صادرات به آنها دارید را از شما دریافت می کند.
  2. 2. سپس دوره آموزشی مربوط به صادرات شروع می شود. شما به عنوان صادرکننده بایستی به تمامی جزئیات صادرات آشنا باشید. محتوای آموزشی به زبان ساده و روان، کلیات و آموزشات لازم برای شروع فرآیند صادرات را در قالب فایلهای تصویری، ویدئویی، متنی و … به شما ارائه میکند.
  3. 3. به طور همزمان با شروع آموزش مقدمات لازم برای اخذ مدارک ضروری صادرات، خصوصاً کارت بازرگانی، شروع می شود. مشاور شما دستورالعمل های لازم برای اخذ کلیه مدارک ضروری را در اختیار شما قرار میدهد.
  4. 4. در این مرحله تیم مارکتینگ سنگ یاب با بررسی دقیق سنگ شما فرآیند شناسایی مشتریان خارجی محصولتان را آغاز می کنند. در انتهای این فرآیند که معمولاً یک هفته به طول می انجامد، لیستی از اطلاعات کامل مشتریان خارجی به طور اختصاصی برای سنگ شما آماده شده و در اختیارتان قرار می گیرد.
  5. 5. شما با همراهی مشاور خود، اقدام به تهیه ایمیل های انگلیسی و با فرمت صحیح جهت ارسال به مشتریان می نمایید و اطلاعات سنگ خود را به مشتریان خارجی ارائه می دهید.
  6. 6. پس از تماس با مشتریان و حصول توافق، فرمت قرارداد صادراتی توسط مشاور شما تنظیم و در اختیار شما قرار می گیرد. با امضای توافق توسط طرفین، قرارداد صادراتی به ثبت می رسد.
  7. 7. در این مرحله مراحل مربوط به بسته بندی سنگ، ارسال و دریافت ارز از خریدار را با همراهی مشاورتان به پایان برده و اولین صادرات موفق خود را انجام می دهید.


در پایان این ۷ قدم، شما اولین صادرات خود را انجام داده و عملاً به یک صادرکننده سنگ واقعی تبدیل شده اید! حال شما با داشتن دانش کامل صادراتی در همه زمینه های مورد نیاز، می توانید به گسترش حجم صادرات خود و حتی ورود به حوزه صادرات محصولات دیگر بیاندیشید.


مسیر تبدیل شدن به یک صادرکننده موفق مسیری سخت و نیازمند تلاش بی وقفه است، اما پایان دلپذیر آن سختی راه را هموار می کند.

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید