نقش سنگ در معماری

نقش سنگ در معماری
1402/02/06 - 11:52

نقش سنگ در معماری

خواندن این مطلب 5 دقیقه زمان میبرد

نویسنده : فرشید کندری



سنگ های ساختمانی از قدیمی ترین و محبوب ترین متریال های صنعت ساختمان بوده و هست.

و از سنگ به عنوان یکی از پرکاربردترین و رایج ترین مصالح ساختمانی است که از هزاران سال پیش بشر از آن استفاده می نموده است. در زمان های قدیم، سنگ متریال اصلی و مهم در ساخت و ساز به شمار می رفته و نسبت به متریال های دیگر کاربرد بیشتری داشته است. امروزه و با پیشرفت و توسعه علم و تکنولوژی، سنگ های مختلفی کشف و فرآوری شده و نسبت به کاربرد آن، از انواع گوناگون سنگ در معماری داخلی، معماری نمای خارجی و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان استفاده می شود. سنگ های ساختمانی ویژگی های منحصر به فرد و خاصی دارند که این ویژگی ها در سایر متریال های ساختمانی دیده نمی شود. استحکام در کنار زیبایی، قابلیت شست و شو در کنار نفود ناپذیری، عایق صدا و حرارت، سازگار با محیط زیست و ده ها شاخصه دیگر از مشخصه هایی هستند که سنگ های ساختمانی را به یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی تبدیل نموده است. سنگ هایی مثل سنگ مرمر، سنگ مرمریت، سنگ کریستال و غیره انواع مختلف سنگ در معماری داخلی و خارجی را تشکیل می دهند. در این مقاله استفاده های مختلف از سنگ در معماری را به شما عزیزان به طور مختصر توضیح خواهیم داد.



 

چرا از سنگ در معماری استفاده می شود؟

شاید اولین سؤالی که برای شما بوجود آید این است که چرا باید از سنگ در معماری و طراحی دکوراسیون ساختمان استفاده نماییم؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که سنگ ها بدلیل مقاومت، دوام، قابل ترمیم بودن، طرح و رنگ و نقش طبیعی و سازگاری با محیط زیستی که دارند و می‌توان با ویژگی و ساختاری که دارند در قسمت های مختلف ساختمان در محیط های مختلف از آنها استفاده نمود. از مواردی‌که که سنگ در معماری و طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی بکار گرفته میشود در ادامه این مقاله اشاره خواهد شد. با ما همراه باشید. 


 


سنگ در معماری و نقش آن در نمای ساختمان

یکی از مهم ترین نقش سنگ های ساختمانی، طراحی نمای بیرونی یک ساختمان است. برای طراحی و انتخاب سنگ نمای بیرونی باید از سنگ هایی در طراحی استفاده نمود که مقاوم بوده و در برابر شرایط محیطی از جمله نور خورشید، سرما، گرما، باران های اسیدی، بادهای شدید و مواردی از این دست که موجب رنگ پریدگی و از هم گسیختگی سنگ میگردد مقاوم و بادوام باشد تا از بروز مشکلات آتی جلوگیری شود. 

از این رو قبل از خرید و انتخاب سنگ نمای ساختمان، حتما ویژگی های آن و سطح مقاومت در برابر این شرایط را بررسی نمایید. یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر در انتخاب سنگ در معماری نمای خارجی، موقعیت مکانی سازه است. بسته به این که ساختمان شما در کدام منطقه گرم ‌خشک و یا سرد و‌مرطوب است، از سنگ های مختلفی می توان استفاده نمود. برای مثال سنگ های متراکم و با جذب آب پایین برای مناطق سردسیری یک انتخاب خوب و مناسب هستند چرا که کمتر دچار از هم گسیختگی شده و باد و یخبندان روی آن ها تاثیر مخرب کننده ای ندارد. به طور کلی برای نمای ساختمان باید از سنگ های باکیفیتی استفاده نمود که توانایی مقاومت در برابر عوامل طبیعی را داشته باشد و بتوانند در طول عمر مفید ساختمان، به خوبی دوام داشته باشد و زیبایی خود را حفظ نماید. 



معماری داخلی با کمک سنگ

برای طراحی و معماری دکوراسیون داخلی ساختمان، سنگ طبیعی گزینه مناسبی است. این متریال از ظاهر خوبی‌ برخوردار است و در معماری‌ داخلی، از سنگ برای سنگفرش، سنگ نمای دیوارها،پله و را پله، ستون ها، درپوش دیوارها، شومینه، کابینت، کانترتاپ و غیره استفاده می شود. سنگ ها در این فضاها ضمن دوام و مقاومت بالایشان الهام بخش طبیعت در فضای داخلی ساختمان هستند.



سنگ در پوشش های دیوار داخلی ساختمان

فضاهای درون ساختمان که به وسیله دیوارهای حائل داخلی از یکدیگر جدا می شوند، فضاهایی هستند که ما در طول روز بسیار زیاد با آن ها سر و کار داریم و زیبایی آن از این جهت بسیار مهم است. بکارگیری سنگ های مرغوب و زیبا برای دیوارهای داخلی ساختمان، جلوه ای شیک و مدرن به آن می دهد. برای دیوارهای سرویس بهداشتی (دستشویی و حمام)، آشپزخانه و راهروها سنگ بهترین گزینه است. سنگی که برای دیوار این فضاها به کار می رود باید علاوه بر ظاهری زیبا، باید جذب آب پایینی داشته باشند و در برابر مواد اسیدی و شوینده نیز باید مقاوم باشد.



سنگ کاری پشت بام خانه

پشت بام یا روف‌گاردن در بسیاری از سازه ها، یکی از بخش هایی است که افراد ساکن در ساختمان استفاده زیادی از آن کرده و در طول روز و شب اوقات زیادی‌ را در آن صرف می کنند. از این رو توجه به کیفیت متریال های بکار رفته در این قسمت حائز اهمیت است. یکی از کاربردهای سنگ در معماری استفاده از آن در پشت بام منازل است.


امروزه کمتر مشاهده می کنیم که از سنگ برای پوشش‌ پشت بام خانه استفاده شود اما هنوز هم افراد خوش‌ سلیقه ای‌ هستند که از سنگ های زیبا و با کیفیت برای پوشش بام خانه شان استفاده می کنند. سنگ هایی که در پشت بام بکار گرفته می شود، بایستی وزن کمی داشته و از مقاومت بالایی در برابر باد، باران، عوامل طبیعی و مواد شوینده و رنگ‌روشن برخوردار باشند. البته سنگ های گرانیت مناسب کف پوش پشت بام نیستند. 



استفاده از سنگ در کف ساختمان

برای کف پوش سطح و پله های یک ساختمان، سنگ بهترین گزینه است. زیرا این متریال، نه تنها نمایی زیبا و جلوه ای جذاب دارد، بلکه از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. سنگ هایی که برای پله استفاده می شوند، بایستی دارای ضخامت مناسب باشد زیرا سنگ پله در معرض تردد زیاد و ضربه میباشد همچنین سنگ پله، بیشتر از سنگ های دیگر ساختمان در معرض آلودگی و سیاه شدن قرار می گیرند و از همین رو، باید به گونه ای باشند که در برابر مواد شوینده و ضدعفونی کننده ها مقاوم بوده و دچار مشکل نشوند. برخی از سنگ هایی که برای پله های سازه استفاده می شوند، ظاهری زیبا دارند اما در برابر مواد اسیدی ضد عفونی کننده دچار از هم پاچیدگی می شوند. یکی از بهترین سنگ هایی که در پلکان و کف ساختمان می توان از آن استفاده نمود، سنگ های گرانیت است


مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید