تحول دیجیتال در صنعت سنگ

تحول دیجیتال در صنعت سنگ
1401/11/08 - 11:17

لزوم توجه به تحول دیجیتال در صنعت سنگ کشور


تحول دیجیتال در صنعت سنگ کشور نیازمند یک نگاه جدید است چرا که در صورت عدم توجه به این موضوع در فرآیندها و مدل‌های کسب‌و کار و صادرات با شکست روبرو خواهیم شد.


ایران در حوزه معادن سنگ و سنگ های ساختمانی فرآوری شده دارای پتانسیل‌های خوب و در دنیا صاحب رتبه خوبی هستیم؛ امروز چهارمین کشور بزرگ فرآوری کننده در حوزه سنگ های ساختمانی در دنیا هستیم که دارای ظرفیت اسمی استخراج 27 میلیون تن سنگ خام و 200 میلیون مترمربع سنگ فرآوری شده می باشد و تحولات بزرگی در بخش ماشین سازی و فرآوری سنگ ما اتفاق افتاده و اقدامات خوبی انجام شده است


تحول دیجیتال برای صنعت سنگ ایران از یک مفهوم مبهم مربوط به آینده به یک اولویت اصلی تبدیل شده است. این تحول دیجیتال یک سفر مداوم و بلندمدت است و صنعت سنگ باید با رویکردی مرحله ای یا تصاعدی به سراغ آن بروند. برنامه های تحول دیجیتال باید به طور گسترده در کل صنعت اعمال شده و شامل اصول اساسی ای چون مدیریت نوآوری، تاکید بر تجربه و مدل های جدید شود. این اصول می تواند ارزش های مستقیم و غیر مستقیم را همچون کاهش هزینه، بهبود تجربه مشتری و کارایی در بازاریابی در زنجیره تامین و تولید سنگ ایجاد کند. تحول دیجیتال در حال تبدیل شدن به موضوع اصلی تمامی سازمان ها و شرکت ها در سراسر جهان است و پیش بینی می شود شرکت هایی که قادر به تطبیق با تغییرات عصر دیجیتال نباشند قربانیان عصر دیجیتالی خواهند شد. بدین ترتیب بسیاری از کسب‌ و کارها محو می شوند و شرکت‌ های سازگار که می توانند خود را با روندهای فناوری تطبیق دهند، باقی خواهند ماند. تعاریف زیادی از تحول دیجیتال در منابع مشاهده می شود. به زبان ساده تحول دیجیتال، سیر دگردیسی الزامی عصر حاضر و تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین است. اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاکچین از مهمترین انواع فناوری های تحول آفرین هستند.



 بسیاری از شرکت ها و واحد های تولیدی سنگ در ایران طی سال های گذشته دست با تغییراتی در ساختار تولید، خود را مجهز به ماشین آلات و تجهیزات مدرن نموده و محصولاتی با کیفیت و عالی فرآوری نموده اند. این سرمایه گذاری ها به معنی مهیا کردن شرایط اولیه برای ورود به بازارهای جهانی سنگ است. ولیکن جهت نیل به این اهداف تحول دیجیتال در صنعت سنگ ضروری است . حرکت در عصر دیجیتال شرکت ها را قادر ساخته از اسناد دیجیتالی و غیر کاغذی استفاده کنند، داده ها را به صورت آنلاین وارد کرده و از نرم افزارهای موبایلی استفاده کنند و به دهکده جهانی وصل شوند. این اقدامات ضروری بوده و در آخرین نظرسنجی موسسه حسابرسی ارنست اند یانگ نشان می دهد بیش از هشتاد درصد مشتریان تمایل دارند که از کانال های از راه دور و دیجیتال (مانند ایمیل، موبایل و تلفن) برای تعامل باتولیدکنندگان و بازگانان سنگ استفاده کنند.

همچنین فناوری های پیشرفته تری که کارایی بالاتر و کاهش هزینه بیشتری برای فعالیت های پایه ای در سازمان به همراه دارد مستلزم سیستم های مرکزی منعطف تر و قوی تری است.

بسیاری از صنایع در کشورهای خارجی، تحول در هسته مرکزی کسب و کارشان در حال انجام است. هر چند که آن ها نیاز به اقدامات بیشتری را احساس کرده اند. اتصال برنامه های تحول دیجیتال به برنامه های تحول هسته مرکزی کسب و کار به صنایع کمک می کند تا از منابع خود به نحو احسن استفاده کنند. 


صنعت سنگ یکی از صنایعی است که علی رغم بحران‌های اقتصادی جهانی به وجود آمده، به رشد خود ادامه می‌دهد و بازدهی بالایی دارد. این صنعت آمادگی تحول را دارد و پیش‌بینی می‌شود درصد تحول این صنعت در ۵ سال آینده با نرخ تحول آن در طول 3۰ سال گذشته برابری کند. پتانسیل ایجاد تحول از یک سمت و برخی عوامل و پیشران‌ها از سمت دیگر، تقاضای دیجیتالی شدن این صنعت را افزایش می‌دهد. و امروزه مشتریان توقع دارند همان تجربه‌ای که در خرده‌فروشی، بانک و صنعت گردشگری برایشان ایجاد می‌شود، در صنعت سنگ هم داشته باشند. مشتریان تمایل دارند اطلاعات خدمات و محصولات مورد نظرشان را در هر زمان، هر مکان و هر کانال ارتباطی که برایشان سهولت بیشتری دارد، دریافت نمایند. و روندهای فناوری سرعت تحول صنعت سنگ را بیشتر و مقرون به صرفه‌تر می‌کند. تحول صنعت سنگ با کمک فناوری‌هایی که به صورت گسترده توسط افراد جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد، پذیرش آن را ساده‌تر خواهد کرد.



اهداف و مزایای تحول دیجیتال چیست؟

تحول از نوع دیجیتال ما را قادر می سازد تا به مشتریان مان خدمات بهتری ارائه دهیم. ادغام فناوری های دیجیتالی مبتنی بر فناوری اطلاعات در فرآیندهای کسب و کار به ما کمک می کند به اهداف زیر دست یابیم:

  • – افزایش سرعت ورود به بازار جهت معرفی محصولات
  • – افزایش بهره وری کارکنان
  • – افزایش پاسخگویی به درخواست های مشتریان
  • – پیش بینی و فروش سنگ و خدمات نسبت به تک تک مشتریان
  • – بهبود خدمات به مشتریان، به ویژه در ارائه تجربیات جذاب و خواستنی برای مشتری


تأثیر تحول دیجیتال بر کسب و کارها

تحول دیجیتال مزایای زیادی برای در کسب و کار ما دارد. مثلا باعث افزایش نرخ تبدیل و مشارکت مشتری می شود و مزایای رقابتی خوبی برای کسب و کارمان به وجود می آورد. با این حال زمینه های کلیدی متفاوتی وجود دارد که تاثیر این نوع تحول را بر کسب و کارها را نشان می دهد. مواردی مانند:

  • – افزایش درآمد
  • – داده های یکپارچه مشتریان
  • – گردش کار بهینه
  • – بهبود تجربه مشتری
  • – کاهش هزینه های عملیاتی


نمونه ‌هایی از تحول دیجیتال

احتمالا به این می اندیشید که تحول دیجیتال در عمل چه شکلی است؟ و همین حالا چه تغییراتی در شیوه‌ های انجام کسب و کار به وجود آورده است؟ اجازه دهید شما را با نمونه‌ هایی از تحول دیجیتال در حوزه ‌های بازاریابی و فروش آشنا کنیم. این تحولات دیجیتال روابط صمیمانه ‌تری را با مشتریان برقرار نموده ‌اند و موجب توانمندی بیشتر کارکنان تمامی صنایع شده‌ اند.


در یک نگاه کلی، هدف تحول دیجیتال در صنعت سنگ این است که ضمن کاهش هزینه‌ ها، حجم بیشتری از مشتریان بالقوه را شناسایی کند. به بیانی دقیق‌ تر، بازاریابی دیجیتال، مشتریان سودآور بیشتری را به مدیران شرکت معرفی می ‌کند. شما به کمک این نوع بازاریابی قادر هستید ارتباط صمیمانه‌ تری با مشتریان خود برقرار کنید.

این نکته هم برای مشتریان جدیدتان، و هم برای مشتریانی قدیمی که به شما وفادار هستند صدق می‌ کند. با تغییر ماهیت محتوا های بازاریابی از آنالوگ به دیجیتال، تلاش‌ های مذکور از دو جنبه کلیدی بهبود می ‌یابند.

اولین نکته این است که تولید و توزیع محتوای دیجیتال معمولا ارزان تر از محتوای آنالوگ یا دستی است. به صورت مشخص، هزینه بازاریابی دیجیتال، به مراتب کمتر از تبلیغات مبتنی بر محتوای چاپی است.

نکته‌ دوم اینکه بازاریابی دیجیتال راه را برای دستیابی به امکانات و توانایی های جدید هموار کرده است. اتوماسیون بازاریابی، ردیابی تحلیلی و مکاتبه‌ راحت‌ تر با مشتری چند نمونه از خدماتی هستند که هرگز از طریق محتوای آنالوگ امکان پذیر نبودند. در جدول زیر جزئیاتی از متحول سازی استراتژی پیام رسانی به مشتریان، به کمک ابزارهای دیجیتال ارائه شده‌ اند. استراتژی جدید ضمن کاهش هزینه ‌ها، میزان مشارکت مشتریان را افزایش می‌ دهد.


نتیجه 

دانستیم که فناوری های تحول آفرین مانند سایت سنگ یاب در توانایی تغییر و تکامل کسب و کار و خلق ارزش برای مشتری نقش اصلی را بر عهده دارند و مدیران صنایع سنگ باید خود را به سمت تحول دیجیتال هدایت کنند. می توانیم بگوییم این تحول نوعی تغییر در فرهنگ صنعت سنگ است که با وضعیت موجود چالش ایجاد می کند. در واقع گاهی اوقات لازم است فرآیندهای قدیمی را کنار بگذارید تا بتوانید بازارهای های جدیدتر و مناسب تری پیدا کنید.

با استفاده از قابلیت های مختلف سایت سنگ یاب از جمله، قابلیت امکان نمایش سنگ خود در صفحه نخست سایت، معرفی سنگ های جدید، توان تولید، ارتباط مستقیم مشتریان، دسترسی به کنترل پنل شخصی و ده ها قابلیت دیگر به دو زبان فارسی و انگلیسی شما میتوانید تحول دیجیتالی را در کسب و کار خود محقق نموده و وارد عصر دیجیتال شوید.


"فرشید کندری

-دکترای مدیریت کسب و کار-

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید