قابلیت صادرات 5 میلیارد دلار سنگ!!

قابلیت صادرات 5 میلیارد دلار سنگ!!
1401/08/21 - 15:30

قابلیت صادرات سالانه 5 میلیارد دلار سنگ !!!

آقای بهرام شکوری رئیس هیات مدیره انجمن سنگ ایران در گفتگو با دنیای معدن گفت: در صورت حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت قابلیت صادرات سالیانه پنج میلیارد دلار سنگ در کشور وجود دارد.

در همین خصوص آقای سیامک حاج سیدجوادی کارشناس و فعال حوزه سنگ در گفت و گو با جهان صنعت این ادعا را بی اساس خواند. 


در ادامه چکیده مصاحبه این کارشناس را خواهیم خواند:

ظرفیت کل پروانه‌های استخراج کشور چه فعال و چه غیر فعال برای ۲۲۰۰ معدن ۳۰ میلیون تن است که در سال گذشته معادن فعال کشور ۸۰۰ معدن و ظرفیت تولید سنگ کشور ۷.۵ میلیون تن بوده است. یعنی ما اگر با حداکثر ظرفیت اسمی کشور تولید کنیم و همه را هم صادر کنیم و یک تن هم به بازار داخلی ندهیم؛ با میانگین قیمت ۱۷۰ دلار بر تن می‌شود حدودا ۵ میلیارد دلار !


این درحالیست که صادرات با کد تعرفه بین‌المللی ۶۰۸۲ سنگ فراوری شده و کات تو سایز چین به دنیا ۴.۷ میلیارد دلار بوده و شاید بعد از ۳۰ سال تلاش هم رسیدن به عدد ۵ میلیارد دلار دور از دسترس باشد زیرا که چین با ۵۰ میلیون تن تولید سالیانه نیز نتوانسته به آن دست یابد !


صادرات ایتالیا با همین تعرفه ۱.۷ ميليارد دلار و کل صادرات ترکیه نیز بعد از ۲۵ سال تلاش مستمر در سال ۲۰۲۱ معادل با ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار بوده است !


باید در نظر داشت که کل حجم تبادلات جهانی سنگ در تمام تعرفه‌ها و در طبقه‌بندی ماربل، گرانیت و اسلیت ۲۰ میلیارد دلار است و مزیت نسبی ایران در سنگ جهان و با توجه به ذخایر در سنگهای گروه آهکی هست و سوال اینجاست که ما چطور می‌توانيم یک چهارم کل حجم تبادلات جهانی را فقط با یک گروه سنگهای آهکی و ماربل، مال خود کنیم ! 


اگر الگوی فعلی ترکیه را هم که با پایین‌ آوردن قیمت و دامپینگ قیمتها و بعد از ۲۵ سال به دست آورده را در نظر بگیریم؛ نصف کل ظرفیت اسمی استخراجی کشور ۱۵ میلیون تن است و با قیمت صادرات میانگین ۱۶۰ دلار می‌شود حدودا ۲.۳ میلیارد دلار و اگر نصف الباقی ظرفیت اسمی استخراج ۲۲۰۰ معدن کشور را هم برای سنگ فرآوری شده در نظر بگیریم و کل محصولات را هم صادر کنیم بطور میانگین از هر تن سنگ ۶ متر سنگ سایز شده به دست آمده و ۹۰ میلیون متر مربع تولید می‌شود و اگر با قیمت میانگین ۲۰.۵ دلار بر متر مربع فروخته شود به کمتر از ۱.۸ ميليارد دلار خواهیم رسید که جمع کل اینها باز هم به ۵ ميليارد دلار نخواهد رسید !


به عبارت دیگر اگر کل ۳۰ میلیون تن ظرفیت اسمی ۲۲۰۰ معدن ایران را هم برای صادرات در نظر بگیریم جمعا به رقمی معادل با ۴.۱ میلیارد دلار خواهیم رسید و این در حالی است که در حال‌ حاضر از ۲۲۰۰ معدن سنگ کشور فقط ۸۰۰ معدن فعال واقعی و با ظرفیت تولید فقط ۷ میلیون تن در سال داریم ! 


بحث دیگر مبحث بازار داخل است که در حال‌ حاضر بیشتر تولیدات را به خود اختصاص داده و حداقل نیاز بازار داخل بین ۶ تا ۱۰ میلیون تن در سال می‌باشد و در شرایط رکود و رونق ساختمان نیز تغییر می‌کند. 


همه اینها در شرایطی است که کل ظرفیت سنگ فرآوری شده کشور در سال گذشته ۴۰ میلیون متر مربع هم نبوده و ظرفیت واقعی استخراج سنگ ایران ۲۵ درصد ظرفیت اسمی معادن در سال ۱۴۰۰ بوده است !


و اینکه کل تبادلات جهانی سنگ در زیر گروه سنگهای آهکی و ماربل که ما در آن مزیت نسبی داریم حداکثر به ۸ میلیارد دلار می‌رسد و عدد ۵ میلیارد دلار یعنی رسیدن به ۶۲.۵ درصد کل این تبادلات و زیر گروه سنگی و رقابت با رقبایی چون ترکیه با ۲.۱ ميليارد دلار صادرات، ایتالیا با ۱.۷ میلیارد دلار صادرات و اسپانیا، یونان و مصر که اجازه نخواهند داد که ما به همین راحتی ۶۲.۵ درصد سهم بازار جهانی را به خود اختصاص دهیم ! 


و اینکه اگر حتی پتانسیل صادرات ۵ میلیارد دلاری سنگ با کیفیت این رقبا را هم داشته باشیم این کشورها صاحبان این بازار هستند و شبکه توزیع و فروش بسیار قوی در بازارهای جهانی دارند و یقینا نمی‌شود به راحتی این کشورها را از بازار حذف کرد و سهم آنها را به دست آورد !


مثل این است که با توجه به تبادلات فعلی جهانی و همین ۲۰ میلیارد دلار، بخواهیم در سالنی که ۱۰۰۰ نفر نشسته‌اند و صندلی خالی وجود ندارد ۲۵۰ نفر را بلند کنیم و از سالن بیرون کنیم و خودمان جای آنها بنشینیم ! افرادی را بلند کنیم که مدتهاست نشستند و با هزاران ترفند تجاری و بعضا زد و بند آن صندلی را به دست آورده‌اند !


چنین کاری برای کشور ما چقدر زمان می‌خواهد؟! ترکیه در مدت ۳۰ سال توانسته با شکستن قیمت‌ها و رسیدن به میانگین قیمت ۲۰.۵ دلار، ۱۰۰ صندلی را خالی و تصاحب کند و چین توانسته بعد از ۳۵ سال ۲۴۰ صندلی را خالی و صاحب آن بشود و باید دانست که در حال‌ حاضر؛ ایران در حدود ۱۰ صندلی در این سالن دارد !!

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید