صنعت سنگ به تغییر رویه نیاز دارد

صنعت سنگ به تغییر رویه نیاز دارد
1402/01/15 - 16:03

صنعت سنگ به تغییر رویه نیاز دارد

خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد


فرشید کندری، موسس سنگ‌یاب در گفتگو با سنگ یاب درباره لزوم تغییر رویه در صنعت سنگ گفت: در بخش صنعت سنگ مشکلات زیادی وجود دارد، بخشی مشکلات فرهنگی این صنعت است و بخشی نیز عملکرد اتحادیه ها و انجمن های سنگ سراسر کشور میباشد. مشکلات فرهنگی ما از آنجا شکل می‌گیرد و نمایان است که علی الرغم بزرگ شدن این صنعت از لحاظ استخراج و فرآوری از آموزش غافل مانده است.


آموزش نیروهای متخصص در بخش های مختلف از جمله استخراج، فرآوری، فروش و بازرگانی حلقه مفقوده صنعت سنگ است و باعث گردیده ما در تمام بخش ها بهره وری مناسب را نداشته باشیم. در این چند ساله رفتار مشتریان و نحوه انتخاب و خرید سنگ شان تغییر کرده است و ما کماکان اصرار داریم که به روش های قدیمی و سنتی ادامه دهیم. مسئله مهمی که صنعت سنگ را مخصوصا در ایران تهدید مینماید متریال های جایگزین مثل کاشی، سرامیک و آجر است که این صنایع در این چند سال اخیر بسیار عالی کار کرده اند. این صنایع در چند سال اخیر با برپایی همایش ها ، سمینارها، کارگاه های آموزشی و برپایی نمایشگاه های تخصصی ضمن تمجید و تعریف از صنایع خود همواره طوری القا میکنند که استفاده از سنگ خطرناک، مضر و گران است. و پا را فراتر گذاشته و با استفاده از روابط خود در شهرداری ها و نظام مهندسی تلاش مینمایند عرصه را بر سنگ تنگ نمایند. 


این اتفاقات در حالی صورت می‌گیرد که متولیان صنعت سنگ بدنبال رتق و فتق امور داخلی خود هستند و بازار سنگ روز به روز کوچکتر خواهد شد.


بخش دیگر مغفول مانده آموزش صادرات سنگ است که با توجه به پتانسیل بالای کشورمان در بخش معدن و همچنین تنوع محصول می‌تواند سهم بزرگی از بازار جهانی سنگ را نصیب خود نماید. صنعت سنگ با این حجم از ظرفیت استخراج و فرآوری سنگ می‌تواند قطب بزرگ سنگ در جهان باشد. 

لزوم تغییر رویه در صنعت سنگ امری اجتناب ناپذیر است و آموزش نیروهای متخصصی در بخش های مختلف ضروری است و امیدوارم متولیان صنعت سنگ رویه جدیدی را پیش گیرند.

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید