سنگ پله مناسب کدامند؟

سنگ پله مناسب کدامند؟
1401/05/18 - 10:31

سنگ پله مناسب کدامند؟


مقاومت فشاری و جذب آب دو فاکتور مهم در انتخاب مناسب سنگ پله است، در نتیجه باید سنگ پله هایی را انتخاب کرد که هم مقاومت فشاری و هم جذب آب پایینی داشته باشند.

سنگ پله‌ یکی از قسمت‌های مهم هر ساختمان است. سنگ پله در تمام ساختمان های ویلایی، دوبلکس و آپارتمانی و حتی محوطه سازی و شهر سازی کاربرد دارد و استفاده می شود. البته نوع کاربری ساختمان و منطقه جغرافیایی ساختمان در انتخاب پله بسیار موثر است. 

اهمیت انتخاب سنگ پله به این دلیل است که راه پله محل تردد افراد و جابجایی وسایل میباشد و شست و شو و نظافت مکرر قرار دارد و از لحاظ مقاومت و جذب آب باید مقاوم باشد و همچنین از لحاظ بصری متناسب با سنگ دیواره ها و طراحی و سبک معماری ساختمان باشد. انتخاب یک سنگ مناسب برای کف و دیوارهای راه پله می‌تواند تاثیر زیادی در نمای داخلی ساختمان شما بگذارد.

انتخاب سنگ پله مناسب در دوام و زیبایی ساختمان و محوطه ساختمان شما تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل سنگ یاب قصد دارد در این مطلب به بررسی انتخاب مناسب سنگ پله بپردازیم پس با ما همراه باشید.

 

سنگ بهترین گزینه برای پله ساختمان است.

 در ساخت پله‌ها از متریال های مختلفی استفاده می‌شود. از جمله این مواد می‌توان به چوب، شیشه، فلز و سرامیک اشاره کرد. هر یک از این متریال ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و استفاده از آن‌ها تا حدودی به پارامترهای تاثیرگذار در ساختمان و همچنین سلیقه افراد وابسته است.

اما سنگ از محبوبیت بالایی برای استفاده در راه پله برخوردار است. دلیل این امر نیز خصوصیات منحصر به فرد سنگ است که شامل موارد زیر می‌شود:

* مقاومت زیاد

* سازکار با محیط زیست

* تنوع طرح و رنگ

* قابل شستشو 

 

سنگ پله چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

سنگ پله باید در برابر سایش مقاومت زیادی داشته باشد زیزا تردد و رفت و آمد در این قسمت ساختمان زیاد است و در اماکن تجاری ، اداری ، آموزشی و درمانی که تردد بیشتر است اهمیت این موضوع دو چندان می شود.

سنگ پله علاوه بر مقاومت سایشی بالا می بایست جذب آب پایینی داشته باشد زیرا سنگ پله در معرض آلودگی ها قرار دارد و دائما باید شستشو شوند. و چنانچه جذب آب بالایی داشته باشند علاوه بر شوره زدگی باعث لک پذیری سنگ شده و ظاهری بسیار نا زیبا پیدا خواهد کرد.

سنگ مناسب پله سنگی است که مقاومت بالا و جذب آب پایینی داشته باشد. همچنین در هنگام خرید سنگ پله باید دقت کرد سنگ پله دارای ترک و خلخل فرج نباشد. در صورتی که سنگ پله در محوطه باز استفاده می شود به منظور جلوگیری از سر خوردگی باید سطح سنگ پله زبر باشد یعنی فرآوری آن بصورت تیشه ای، بوش همر یا فلیم شده باشد به طوری که سطح سنگ لیز نباشد. 

سنگ مناسب راه پله باید در برابر آب و مواد شیمیایی و شوینده نیز مقاوم باشد. همچنین این سنگ باید در برابر وزن زیاد و ضربه نیز از دوام و استحکام خوبی برخوردار باشد.

* بدون پوسیدگی و خلل و فرج بودن سنگ پله

* مقاومت در برابر جذب آب

* مقاومت در برابر مواد شیمیایی

* ماندگاری و استحکام بالا در برابر ضربه


انواع سنگ پله

 در این قسمت ما به انواع سنگ پله و کاربرد هر کدام از آن ها به تفصیل خواهیم پرداخت که چه سنگ پله ای مناسب ساختمان شما خواهد بود.

 

سنگ پله مرمر

 کاربردهای سنگ مرمر یا سنگ اونیکس در صنعت ساختمان بسیار زیاد است و از سنگ‌های مرمر عموماً برای دکوراسیون‌های داخلی ساختمان های لوکس و لاکچری استفاده می کنند، زیرا سنگ های مرمر خاصیت عبور نور خوبی دارند و از جلای بسیار خوبی برای انعکاس نور برخوردارند. 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از آنجایی که سنگ مرمر در برابر باران‌های اسیدی بسیار مقاوم است و در برابر نور آفتاب و سرما و گرما مقاوم نیستند و به همین دلیل برای پله‌های فضای بیرونی مناسب نیستند.

از سنگ مرمر برای پله ، کف پوش کردن، دیواره های فضای داخلی ساختمان‌ استفاده می‌شود همچنین قابلیت استفاده در ابعاد اسلب دارد.

 

سنگ پله تراورتن

 سنگ تراورتن تخلخل زیادی زیادی دارد و اگر ساختمان شما دارای سبک روستیک دارد به شما توصیه میکنیم از این سنگ در پله های بیرونی ساختمان استفاده کنید. همانطور که قبلا اشاره شد این سنگ بافتی متخلخل دارد و مناسب برای سنگ پله داخلی ساختمان نیست زیرا سوراخ های سطح سنگ محل جمع شدن جرم و آلودگی است و به مرور زمان سطح سنگ نا زیبا میگردد. سنگ تراورتن در برابر نور آفتاب و سرما و گرما مقاومت زیادی دارد و گزینه مناسبی برای سنگ پله بیرونی ساختمان شما می باشد. به شما توصیه میکنیم چنانچه تمایل داشته باشید از سنگ تراورتن در پله های داخلی استفاده نمایید حتما به کیفیت مواد رزین و اپوکسی استفاده شده در پله دقت بیشتری نمایید. 

 

سنگ پله گرانیت

سنگ گرانیت مظهر مقاومت و سختی است. این سنگ در برابر تمامی عواملی که میتواند تاثیر مخربی بر روی سنگ پله شما داشته باشد مقاوم است. از سنگ گرانیت میتوانید در پله های داخلی و بیرونی ساختمان استفاده کرد. توصیه میگردد چنانچه از سنگ گرانیت در پله های بیرونی ساختمان استفاده می نمایید به منظور جلوگیری از سر خوردگی سطح سنگ پله خود را فلیم نمایید.  

تم‌های رنگی سنگ فوق شامل سفید، قهوه‌ای تیره، سبز تیره، خاکستری روشن و مواد معدنی سیاه رنگ می‌شود. سنگ گرانیت از بالاترین درجه مقاومت برخوردار است اما اگر به دنبال یک محصول ارزان قیمت هستید باید دور این سنگ را خط بکشید.

 

سنگ پله مرمریت

 سنگ‌های مرمریت یکی از پرکاربرد ترین سنگ پله به شمار میرود. سنگ های مرمریت به دلیل تنوع رنگ و زیبایی منحصر بفردشان مورد توجه طراحان و معماران قرار گرفته است. سنگ های مرمریت از خانواده سنگ های آهکی هستند و آنالیزهای متفاوتی هم دارند و هنگام انتخاب و خرید سنگ پله باید توجه داشت که سنگ هایی را انتخاب نمود که دارای مقاومت فشاری بالا، جذب آب پایین و فاقد ترک و پوسیدگی باشند. سنگ های مرمریت در برابر نور آفتاب رنگ خود را از دست میدهند و دربرابر سرما وگرما مقاومت بالایی ندارند وسنگ مناسب برای سنگ پله بیرونی ساختمان شما نمی باشد. سنگ مرمریت مناسب برای سنگ پله، سنگ فرش و سنگ نمای داخلی ساختمان می باشد. 


سنگ پله چینی 

سنگ های چینی از خانواده سنگ های مرمریت هستند که دارای بافتی درشت و کریستالی هستند. سنگ های کریستال یا همان سنگ چینی دارای تراکم بالا و جذب آب پایینی هستند. این دسته از سنگ ها به دلیل جذب آب پایین و رنگ روشن شان همواره مورد استقبال سازندگان و معماران قرار داشته است. سنگ چینی را میتوان به عنوان سنگ پله، سنگ فرش، سنگ نمای داخلی و بیرونی استفاده کرد. سنگ های چینی ساب پذیری خوبی دارند و همین مسئله می تواند باعث سر خوردگی گردد به همین دلیل توصیه میگردد چنانچه از سنگ چینی در پله های بیرونی استفاده میشود سطح سنگ بصورت تیشه ای یا بوش همر زبر شود تا مانع سرخوردگی گردد. 

 


سنگ مناسب راه پله کدام است؟

انتظاری که سازندگان و معماران ساختمان از سنگ پله دارند این است که مقاوم باشد، زیبا باشد و زیبا بماند. پس انتخاب سنگ پله باید از دو منظر کیفیت و ویژگی های سنگ مورد نظر و کاربری ساختمان توجه نمود. اگر پله ما در معرض ترددو رفت و آمد زیادی هست باید توجه نمود که پله باید دارای مقاومت بالا و جذب آب پایینی داشته باشد و اگر سنگ در محوطه باز و بیرونی قرار است نصب شود باید در برابر سرما و گرما و نور آفتاب هم مقاومت داشته باشد. 

بطور کلی سنگ پله باید جذب آب پایین، مقاومت فشاری بالا، مقاوم در برابر مواد شوینده، فاقد ترک و پوسیدگی و مقاوم در برابر سرما و گرما و نور خورشید باشد.

استفاده از سنگ در پله‌ها به خاطر بافت و رنگ طبیعی که دارد جلوه خاصی به پله‌ها و ساختمان می‌دهد. زمان انتخاب و خرید سنگ به این نکته توجه داشته باشید یک سنگ خوب را زمانی می‌توانید تشخیص دهید که با زدن ضربه به آن صدای شیشه دهد. با یک شی فلزی به سنگ بزنید اگر صدای شیشه داد یعنی سنگ فاقد هر گونه شکستگی، ترک و ساییدگی است.

 

برای انتخاب سنگ راه پله فضای داخلی و خارجی ساختمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 همانطور که گفتیم فضاهای داخلی ساختمان شرایطی دارند که اجازه می‌دهد سنگ راه پله در عین مقاوت کافی، دارای ظرافت بیشتر و ظاهری زیباتر باشد. در اینجا منظور از قسمت‌های داخل بنا، پله‌های دوبلکس، سنگ آستانه ورودی خانه و راه پله‌های داخلی ساختمان است.

در مقابل فضای بیرونی حکم می‌کند تا از سنگ پله مقاوم در برابر نور آفتاب و سرما و گرما استفاده شود. علاوه بر این‌ها سنگ باید دارای اصطکاک کافی باشد تا در روزهای بارانی لغزنده و خطرآفرین نشود.

 

قیمت سنگ پله چقدر است؟

پس از بررسی و انتخاب سنگ پله مورد نظر، قیمت آن با توجه به بودجه مورد نظر پارامتر بسیار مهمی است. قیمت سنگ پله، بسته به ضخامت و ابعاد آن بستگی دارد. اصولا سنگ پله دارای ضخامت 3 سانتی متر و عرض 35 سانتی متر میباشد که میتواند این ابعاد بسته به نوع سفارش تغییر نماید. نسبت قیمت سنگ پله رایج با سنگ طولی عرض 40 سانتی متر 100 به 170 میباشد. یعنی قیمت سنگ پله 70 درصد نسبت به سنگ 40 طولی گرانتر است. کیفیت فرآوری، ابعاد شامل ضخامت، طول و عرض سنگ در قیمت گذاری موثر است.

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید