اسلب بوک مچ و فورمچ

اسلب بوک مچ و فورمچ
1401/01/29 - 13:48

اسلب بوک مچ و فورمچ


بوک مچینگ یا بوک مچ اصطلاحی است که در این چند ساله اخیر در فرآیند تولید سنگ اسلب رایج گردیده است. سنگ بوک مچ به دو یا چند اسلب سنگ که بصورت قرینه یا جناقی کنارهم قرار میگیرند، گویند. به نحوی که تداعی کننده یک کتاب باز است. و نقوش سنگ در پلاک های دیگر ادامه پیدا میکند و تصویری کامل از نقش سنگ را به تصویر میکشد. 

در صورتی که دو برگ اسلب بصورت قرینه در کنار همدیگر قرار بگیرند بوک مچ میگویند و چنانچه چهار برگ سنگ اسلب کنار همدیگر قرار بگیرند و طرح کامل شود اصطلاحا فورمچ مینامند.


نحوه تولید و فرآوری سنگ های اسلب بوک مچ و فورمچ

تولید و فرآوری سنگ های اسلب بوک مچ از آغاز استخراج سنگ از معدن شکل میگیرد به نحوی که ابعاد سنگ گونیا باشد و نقوش سنگ در یک بلوک سنگ کامل باشد. پس از انتقال کوپ سنگ به کارخانه سنگبری، سنگ توسط دستگاه اره به ورقه های 2 یا 3 سانتی برش داده میشود و سنگ بصورت ورق های اسلب در خواهد آمد و در ادامه قبل از مرحله ساب باید ورقه های اسلب بصورت قرینه سابیده شود تا طرح بوک ایجاد گردد. پس از مرحله ساب سنگ هر برگ اسلب شماره گذاری میگردد و بصورت بوک مچ و یا فورمچ کنارهم قرار میگیرند و باید تا مرحله نصب اسلب ها قرینه سازی ها و طرح بوک مچ سنگ ها حفظ شود.



چه سنگ هایی را میشود بصورت اسلب بوک مچ فرآوری نمود

سنگ هایی که قابلیت برش بصورت اسلب را دارند و نقوش و طرح های برجسته دارند قابلیت فرآوری بصورت بوک مچ را دارند. سنگ هایی که طرح های ساده و یکنواخت دارند و در کنار هم قرار دادن آنها طرحی را تشکیل نمیدهد بصورت بوک مچ فرآوری نمیگردد. از عمده سنگ هایی که طرح بوک مچ آنها زیبا و خیره کننده است میتوان به سنگ های مرمر ، سنگ های تراورتن ، سنگ های چینی (کریستال) و بعضی از مرمریت ها اشاره کرد و سنگ های گرانیت ، لایم استون، سند استون بدلیل سادگی و یکنواختی قابلیت فرآوری بصورت بوک مچ را ندارند.



کاربرد سنگ بوک مچ و فورمچ

سنگ های اسلب بوک مچ و فورمچ کاربردهای مختلف در قسمتهای ساختمان دارند و استفاده از این سنگ ها به زیبایی ساختمان خواهد افزود. پس از نصب سنگ های بوک مچ شده نتیجه نهایی بسیار خیره کننده خواهد بود. معمولا بهترین کاربرد آنها در فضاهای بزرگ است که امکان بیشتری برای به نمایش گذاشتن این جلوه ی منحصر بفرد بصری بیشتر می باشد از موارد کاربرد سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  •  سنگ فرش سالن های پذیرایی ، تالار و هتل
  •  سنگ دیواره لابی ساختمان های لوکس و مجلل
  •  سنگ دیواره راه پله
  •  سرویس های بهداشتی
  •  ساخت فضاهای دکوراتیو وTV روم



قیمت سنگ اسلب بوک مچ

فرآوری سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ از پیچیدگی و سختی های زیادی برخوردار است و متعاقب آن از قیمت نسبتا بالاتری برخوردار است. قیمت سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ علاوه بر نوع سنگ و کیفیت فرآوری به طرح و نقش سنگ هم وابسته است. 

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید