آنچه باید در مورد سنگ تراورتن عباس آباد بدانیم

آنچه باید در مورد سنگ تراورتن عباس آباد بدانیم
1401/01/30 - 14:37

حتما نام سنگ تراورتن عباس آباد در هنگام خرید و یا اجاره منزل به گوشتان خورده است، اکثر سازندگان و مشاورین املاک یکی از ویژگی های ساختمان خود را استفاده از سنگ تراورتن عباس آباد در نما میگویند، تراورتن عباس آباد رنگ سفید و کرم روشن دارد، جالب است بدانید که سنگ عباس آباد برای اکثر نمای ساختمان‌های امروزی مورد پسند طراحان و صاحب‌ خانه‌هاست. امروز میخواهیم در سنگ یاب از این سنگ بیشتر بدانیم و ببینیم این سنگ چه ویژگی و خصوصیاتی دارد.


شناخت سنگ تراورتن عباس آباد

سنگ های تراورتن نوعی سنگ آهکی رسوبی متخلخل هستند که از ته نشین شدن رسوب آب در غارها تشکیل میشوند و به عنوان سنگ نما و سنگ کف در ساختمان سازی استفاده میگردد. ترکیب سنگ عباس آباد کلسیم، استالاکتیک و استاگمتیت میباشد. ترکیباتی مثل کلسیم و آهن و ناخالصی های دیگر باعث بوجود آمدن رگه در تراورتن عباس آباد میگردد. و هر چه قدر عناصر موجود در آب کمتر باشد عباس آباد روشن تر می گردد.



قیمت سنگ تراورتن عباس آباد

 قیمت سنگ تراورتن عباس آباد 40 طولی از متری حدود 120 هزار تومان تا 1 میلیون 200 هزار تومان است که قیمت آن بستگی به عوامل زیر دارد.


عوامل موثر بر قیمت سنگ تراورتن عباس آباد

•  رنگ و طرح: سنگ تراورتن عباس آباد مانند انواع سنگ‌های تراورتن تنوع طرح و رنگ زیادی دارد و کیفیت و همگونی طرح و رنگ در قیمت آن بسیار اثرگذار است. مثلا سنگ‌‌های کرم، هرچه روشن‌تر باشند و موج‌های منظم‌ تری داشته باشند، قیمت گران‌تری دارند. در صورتی‌که سنگ تراورتن تیره را انتخاب می‌کنید باید به همگونی موج‌های آن دقت کنید؛ سنگی که موج نامنظم دارد باید ارزان ‌تر باشد.

•  تخلخل سنگ: منافذ سنگ تراورتن عباس آباد زیاد است و برای اینکه سنگ مرغوب‌ تری بخرید باید به میزان خلل و فرج آن دقت کنید. سنگ‌های تراورتنی که تخلخل کم ‌تری دارند گران‌ تر‌ند و ساب ‌پذیری بهتری هم دارند.

•  قطر و ابعاد برش: سنگ‌ تراورتن عباس‌ آباد بیشتر در نما و کف بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. بنابراین سنگ نما و سنگ کف باید قطر مناسب داشته باشد. در ایران برش استاندارد سنگ تراورتن با عرض 40 سانتی‌متر است اما بسته به طراحی محوطه می‌توانید به کارخانه سنگبری، ابعاد برش دل‌ خواه‌تان را سفارش دهید و سر قیمت به توافق برسید.

•  سورت و درجه‌بندی: اگر بخواهید نمای یک ‌دستی داشته باشید باید سنگ‌های با درجه مشابه و سورت شده را بخرید. مسلما سنگ‌ تراورتن عباس آباد سورت های گوناگونی دارد و در مرحله خرید سنگ باید کمی دقت کرد که سنگ شما سورت یکنواختی داشته باشد.

•  کیفیت فرآوری: بسته به اینکه کارخانه سنگبری از چه تکنیک‌هایی برای فرآوری سنگ استفاده می‌کند، قیمت سنگ تراورتن عباس آباد افزایش یا کاهش می یابد. عواملی چون: نوع رزین یا اپوکسی، استفاده از تکنولوژی UV، ، میزان ساب و پولیش سنگ، دقت در برش و گونیا بودن سنگ ، توری پشت سنگ، نوع بسته بندی و حمل و نقل سنگ بر قیمت سنگ تراورتن عباس آباد اثرگذارند.


دلیل پرمصرف بودن سنگ تراورتن عباس آباد چیست؟

تراورتن عباس آباد یکی از بهترین سنگ ها برای استفاده در نمای بیرونی، داخلی ساختمان و کف سازی محوطه میباشد زیرا عباس آباد در برابر اشعه نور خورشید، گرما و رطوبت مقاوم است و طرح و رنگ این سنگ، ظاهر منحصر به فرد به نما و محوطه سازی شما خواهد بخشید. مخصوصا در مناطق جغرافیایی که آب هوا شرجی و گرم است نور آفتاب باعث گرم شدن تراورتن عباس آباد نمی گردد. و از ویژگی های دیگر سنگ عباس آباد چسبندگی خوب با ملات است و براحتی از نمای ساختمان جدا نمیشود.


معایب سنگ تراورتن عباس آباد

•  سورت بندی زیاد: یکی از معایب سنگ تراورتن عباس آباد سورت زیاد این سنگ است و همین دلیل تامین یک سورت از این سنگ زمان زیادی می طلبد.

•  مقاومت کم در برابر یخبندان: سنگ تراورتن عباس آباد در برابر یخبندان مقاومت خوبی ندارد و باعث خرد شدن آن میگردد.


نکات قبل از سفارش سنگ تراورتن عباس آباد

سنگ تراورتن عباس آباد بصورت بی موج برش داده میشود زیرا در موقع اجرا و نصب نیازی به مچ کردن موج های سنگ نیست و همچنین مقاومت سنگ های تراورتن بی موج از تراورتن های موج دار بیشتر است. یک نکته دیگر اینکه در طراحی مدرن اغلب از سنگ های موج دار و در طراحی کلاسیک از سنگ های تراورتن بی موج استفاده می شود.


به جهت اینکه یکدست بودن نما از اهمیت ویژه ای برخوردار است باید در انتخاب سنگ و متراژ مورد نیاز دقت بیشتری کرد. زیرا چنانچه تامین متراژ مورد نیاز پروژه در چندین مرحله صورت پذیرد ممکن است نمای شما یکدست و یکنواخت نگردد و زحمات شما به هدر برود. 



انواع فرآوری بر روی سنگ تراورتن عباس آباد

سابیده، چرمی، آنتیک، بادبر و گیوتین رایج ترین فرآیند هایی هستند که بر روی سنگ تراورتن عباس آباد صورت میگیرد.  

•  سابیده: سنگ بعد از برش توسط پرکننده های مختلف مثل رزین و اپوکسی پر میشود و بعد سابیده و براق میشوند.

•  چرمی : سنگ چرمی بعد از برش و بدون بتونه توسط فرچه های مخصوص چرمی میگردند. سنگ های چرمی سطحی متخلخل و نرم مشابه چرم دارند.

•  آنتیک: سنگ آنتیک به سنگ هایی گفته میشود که به نوعی حالت کهنه به خود میگیرند و سطحی صاف، متخلخل و مات دارند. 

•  بادبر : سنگ بادبر به سنگ هایی گفته میشود که سطح رویه سنگ توسط چکش برداشته میشود و سطحی ناهموار و خشن دارد.

•  گیوتین : سنگ گیوتین به سنگ هایی گفته میشود که توسط دستگاه به دو قسمت قرینه شکسته میشوند و سطحی ناصاف و قرینه ای دارند.


مقاومت سنگ تراورتن عباس آباد 

میزان مقاومت و عمر مفید سنگ تراورتن عباس آباد مسلما از انواع سنگ‌های مرمریت و گرانیت کم‌تر است اما این نوع سنگ پرکاربرد در ساختمان سازی مقاومت و استاندارد لازم برای استفاده در نما و محوطه سازی را دارد. میزان مقاومت سایشی سنگ تراورتن عباس آباد نسبت به سایر سنگ های تراورتن از درجه بالایی برخوردار است.


انواع ساب سنگ تراورتن عباس آباد

•  Polished: پولیش، این نوع ساب سنگ تراورتن آن‌قدر پرداخت شده که نور را هم بازتاب می‌دهد و تمام خلل و فرج طبیعی آن با رزین و اپوکسی پر شده است. 

•  Honed: مات، این نوع ساب سنگ تراورتن هم با رزین اپوکسی پرداخت می‌شود اما میزان پولیش آن کم‌تر است. چنین سنگی را برای مناطقی که احتمال لیز خوردن وجود دارد، مثلا لبه استخر یا کنار آب‌نما، پارکینگ یا لبه پشت‌بام توصیه می‌کنیم.

•  brushed: براش، این نوع فرآوری از دسته سنگ تراورتن عباس آباد معمولا روی کناره‌های برش‌های سنگ کار می‌شود و گوشه‌هایی گرد پدید می‌آید. طراحانی که روی پروژه های لوکس کار می‌کنند معمولا به این ویژگی هم دقت دارند زیرا ظاهر کلی کف محوطه را زیباتر نشان می‌دهد.


سنگ های مشابه سنگ تراورتن عباس آباد 

سنگ تراورتن عباس آباد جزء سنگ های تراورتن لوکس و روشن و مایل به سفید است که قیمت نسبتا بالایی دارند و شاید بعضی از خوانندگان میخواهند این سنگ را با سنگ های مشابه مقایسه نمایند. ما در ادامه به سنگ های تراورتن روشن و مشابه تراورتن عباس آباد اشاره خواهیم کرد.

•  تراورتن سفید آتشکوه

•  تراورتن سفید دره بخاری

•  تراورتن حاجی آباد

•  تراورتن سفید ابیانه

•  تراورتن سفید طبس

•  تراورتن سفید ندوشن

•  تراورتن طرق شاهزیدی

•  تراورتن کمشچچه


سخن پایانی

ما در سنگ یاب به شما اطلاعات میدهیم که سنگ ها را خوب بشناسید و با توجه به رفتار سنگ ها در برابر عوامل محیطی و کاربرد و قیمت شان بهترین ها را مطابق سلیقه و بودجه خود انتخاب و خرید نمایید.

اگر از این مقاله خوشتان آمد آن را برای دوستان خود ارسال نمایید.

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید