بازار ساخت و ساز کشور های جنوب شرقی آسیا

بازار ساخت و ساز کشور های جنوب شرقی آسیا
1402/05/03 - 13:32

گردآوری شده توسط : فرید محمدی چیانه ، فعال در حوزه صنعت سنگ های ساختمانی و تحلیل بازارهای بین المللی مرتبط با صنعت سنگ های ساختمانی بررسی پیشرفت روند صنعت ساخت و ساز در حوزه کشور های آسیای جنوب شرقی (تایلند، اندونزی، سنگاپور، مالزی) در طی سال های 2022 الی 2027 بنا بر اظهارات موسسه آهن و فولاد آسیای جنوب شرقی SEAISI در طول رویداد و نمایشگاه 2022 Mega Steel SEAISI که درکشور مالزی در تاریخ 14 تا 18 نوامبر برگزار گردید، به روزرسانی هایی را در رابطه با تحولات بخش ساخت وساز در منطقه ASEAN ارائه کرد.

با توجه به چالش های متعددی که این بخش در سال جاری با آن روبرو بوده است، چشم انداز برای منطقه با چالش هایی مواجه است، اگرچه کشورهایی مانند سنگاپور، اندونزی و تایلند انتظار دارند نتایج مثبتی را در صنعت ساخت و ساز تجربه کنند.


ASEAN : اتحادیه کشور های جنوب شرق آسیا


بازار ساخت و ساز کشور تایلند:

بازار ساخت و ساز کشور تایلند بر طبق عناوینی همچون (مسکونی بودن ، تجاری بودن ، صنعتی بودن، زیرساخت (حمل و نقل)، انرژی و تاسیسات) و بر اساس نوع (ساخت و ساز جدید، الحاقات، تغییرات) تقسیم بندی می شود.


 تخمین زده می شود که بازار ساخت و ساز کشور تایلند در طول دوره پیش بینی 2023 الی 2027با CAGRتقریباً ٪6.5 رشد کند.


 CAGR : نرخ رشد مرکب و یا نرخ رشد ترکیبی (میانگین نرخ رشد ساالنه یک طرح سرمایه گذاری می باشد که در دورهای طولانی تر از یک سال انجام می پذیرد)



در سال ،2018 صنعت ساخت و ساز کشور تایلند، شامل ساخت و ساز دولتی و خصوصی به ارزش 1.3 تریلیون THB اعالم شده است.




چشم انداز مثبت در صنعت ساخت و ساز خصوصی در این کشور از چشم انداز پروژه های جدید دولت ، مانند پروژه های اداری و مسکونی ناشی می شود.


با توجه به توسعه خط ریل های مختص به قطار های الکتریکی (سریع السیر) و توسعه شهری در حومه این گونه پروژه ها، در زمینه پروژه های مسکونی، توسعه دهندگان بزرگ به پروژه های ترکیبی جدید با بازدهی بالا، همراه با روند ادامه دار آپارتمان های مسکونی ساخته شده در طول مسیر قطار الکتریکی چشم دوخته اند.


 برای ساختمان های اداری، عرضه جدید انتظار می رود، زیرا نرخ اشغال فعلی به ٪90 می رسد این نرخ به تحلیلگران کمک می کند تا تغییرات بازار املاک مسکونی و تجاری را درک کنند و اغلب در ارزیابی املاک هتل ها استفاده می شود.


 نرخ های اشغال را میتوان برای ساختمان های مسکونی، یا حتی کل شهرها و برای سنجش فعالیت ها و روندهای اقتصادی اساسی استفاده کرد.


هزینه ساخت و ساز بخش خصوصی در سه ماهه اول سال 2019 به 290 میلیارد THB افزایش یافت که تنها 2.5 درصد به صورت ساالنه رشد داشته است.


صنعت ساخت و ساز در بخش صنعتی ستون فقرات اصلی سلطه بر اقتصادی آینده این کشور به شمارمی آید. بخش ساخت و ساز خود نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور تایلند ایفا خواهد داشت.


علیرغم رکود این بخش در طول رکود اقتصادی سال های ،2015-2014 بخش ساخت و ساز به موازات افزایش در بخش صنعت، بهبودی مناسبی را در حال تجربه کردن است.


برنامه دولت برای توسعه زیرساخت ها در چندین منطقه اقتصادی فرصت بزرگی بوده است که می تواند رشد بخش ساخت و ساز صنعتی را تقویت کند.صنعت ساخت و ساز تایلند در نقطه عطفی قرار دارد و چشم انداز این بخش تا حد زیادی مثبت است. اگرچه این بخش در سال 2017 منقبض شد، اما این بخش به پشتوانه سرمایه گذاری قابل توجه زیرساخت های عمومی در حال شتاب گرفتن می باشد. در واقع، انتظار میرود که رشد در میانمدت ثابتتر باشد، با برنامهریزیهایی در مقیاس بزرگ در چارچوب EEC و پروژههای حملونقل گسترده در سراسر کشور میسر خواهد شد. بعد از همه گیری کویید 19 در سال 2022 صعنت ساختمان این کشور به یک روند با ثبات متعادل رسیده است.


در سال 2022 ارزش سرمایه گذاری در این بازار معادل 24.2 میلیارد دلار برآورد شده است.


پیش بینی می شود این بازار در طی سال های 2027-2024 به AAGR بیش از 4 درصد دست یابد.

 بنا به اظهارت یک شرکت مهندسی مستقر در شهر بانکوک، پایتخت این کشور، انتظار میرود بازار ساخت وساز تایلند در سال 2023 به لطف پروژه های توسعه زیرساخت های دولتی با ۶ درصد رشد به 508 میلیارد بات (22 میلیارد یورو) دست یابد.


بررسی اجمالی صنعت ساخت و ساز تایلند نشان می دهد که فعالیت بازیگران اصلی فعال در بازار ساخت و ساز این کشور بسیار چشم گیر است. بر اساس ثبت نام در وزارت توسعه تجارت، این بازار یکپارچه است و بیش از 10000 پیمانکار در این بخش فعالیت دارند. اما پیمانکاران بزرگ بر این بازار سود آور تسلط دارند و پنج شرکت برتر 70 درصد از سهم بازار را در اختیار گرفته اند.


 دولت در حال تسریع پروژه های بزرگ سرمایه گذاری در کریدور اقتصادی شرق CEE است. یک سیستم ریلی سریع السیر که سه فرودگاه را به هم متصل می کند و توسعه فاز سوم بنادر عمیق دریای الئم چابانگ از جمله پروژه های کلیدی در منطقه CEE است که شامل بخش هایی از چاچونگسائو، چون بوری و رایونگ در ساحل شرقی است. دولت می خواهد این منطقه را به قطب صنعتی تایلند تبدیل کند. و به سایر پروژه های بزرگراه و راه آهن سریع السیر تایلند-چین نیز تاثیر مستقیم و مثبت خواهد داشت.


مهندسی عمران قراردادهای مشارکت دولتی و خصوصی از جمله پروژه قطار سریع السیر برون مرزی و پروژه بزرگراه بین شهری که منطقه بانگ پا این آیوتایا را به بخش شمال شرقی متصل می کند، اعطا شده است. انتظار می رود سرمایه گذاری دولتی همچنان نقش کلیدی در پیشبرد بخش ساخت و ساز داشته باشد. شهرنشینی در استان های بزرگ برای شرکت های ساختمانی خوب خواهد بود. همچنین شرکت های عمرانی در حال برنامه ریزی برای جذب سرمایه از طریق عرضه اولیه عمومی در بورس تایلند است.


انتظار می رود بخش ساخت و ساز تایلند در سال 2023 پنج درصد رشد را تجربه کند.


صنعت ساخت و ساز در کشور اندونزی:

صنعت ساخت و ساز در کشور اندونزی با موفقیت رشد خود را در سال 2022 حفظ کرده است، اگرچه روند کندی در نزدیکی پایان سال نشان داده است و تنها 0.63 درصد سه ماهه سوم سال افزایش داشته است. با این حال، پیش بینی می شود در سه ماهه چهارم امسال رشد مثبت و در نتیجه بخش ساخت و ساز کشور در سال 2022 حدود 5.8 درصد رشد داشته باشد.


بودجه دولت در سال 2021 بیش از 45 درصد افزایش داشته است تا تکمیل پروژه های معوق در سال 2020 تسریع شود. با این حال، بودجه با کاهش 14 درصدی به تنها 365 تریلیون IDR در سال 2022 رسید. با این وجود، انتظار می رود که پایتخت جدید اندونزی ساخت و ساز را در آینده نزدیک تقویت کند. به طور خاص، ساخت و ساز از سال 2023 آغاز می شود و برآورد می شود که حدود 9 میلیون تن فولاد برای مراحل اول و دوم مورد نیاز باشد.



صنعت ساخت و ساز در کشور مالزی:

 انتظار می رود بخش ساخت و ساز مالزی به دلیل نوسانات قیمت نفت آسیب پذیر باقی بماند، زیرا به شدت به درآمدهای بخش نفت وابسته است، همراه با افزایش هزینه های مصالح ساختمانی، از جمله فوالد، و کمبود نیروی کار. بخش ساخت و ساز کشور در سه ماهه اول سال 2022 40.4 درصد کاهش و در سه ماهه دوم 23.2 درصد کاهش داشته است. تمام بخشها به جز ساخت و ساز نتایج بهتری در سه ماهه دوم نشان دادند. در همین حال، انتظار میرود بازار ساختوساز مالزی با نرخ رشد ترکیبی ساالنه (CAGR (تقریباً شش درصد در طول دوره پیشبینی 2027-2022 رشد کند.



صنعت ساخت و ساز در کشور سنگاپور:

در سنگاپور، صنعت ساخت و ساز در سال جاری به حالت عادی بازگشته است و در سه ماهه سوم رشد 7.8 درصدی را نشان می دهد و پیش بینی می شود در سال 2022 به دلیل تقاضای ساخت و ساز خصوصی، هفت درصد افزایش یابد. عالوه بر این، این کشور انتظار دارد تا سال 2027 شاهد همین عملکرد باشد.


گردآوری : فرید محمدی چیانه

مقالات دیگر

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید